Ford har netop fået en ekstra julegave. Deres nye Ranger pick-up har i dobbelt-kabine udgave opnået de eftertragtede fem stjerner i den uvildige Euro NCAP crashtest.

Det har ingen andre 1-tons pick-up modeller i Europa tidligere præsteret. Indtil nu er fire stjerner det højeste antal i klassen.

Ranger er med 25.500 solgte enheder i Europa i årets første 11 måneder den mest solgte europæiske pick-up model. Det er en markedsandel i 1-tons klassen på 32 procent ifølge oplysninger fra Ford of Europe.

Nummer trei i Danmark
Herhjemme indtager Ranger i samme periode en tredjeplads med 82 solgte enheder mod 56 året før.

Bestseller i klassen herhjemme er ifølge De Danske Bilimportører Toyota Hilux med 196 solgte enheder i perioden mod 181 i 2014 – med VW Amarok på andenpladsen med 106 solgte enheder mod 113 enheder året før. Nummer fire efter Ranger er Nissan Navara med 68 enheder mod 54 i 2014.

Mitsubishi L200 er nummer fem med 67 enheder mod 39 i fjor – og endelig nyeste mærke, Isuzu, nummer seks med 45 enheder af deres D-Max – mod 1 bil solgt i 2014.

Nissan årets pick-up
Toyota Hilux er sammen med VW Amarok de ældste modeller i klassen – mens både Ford Ranger, Nissan Navara og Mitsubishi L200 netop er lanceret i helt nye og stærkt forbedrede udgaver. Nissan er måske den, der er ændret mest – og derfor blev den kåret som Pick-Up of the Year 2016 for nylig. Isuzu har ikke været så længe på markedetmed D-Max – men man klarer sig ganske godt som et helt nyt bilmærke.

Fremadrettet sker der meget på pick-up markedet de nærmeste år. VW Amarok forventes at blive lanceret i en ny udgave i 2016. Fiat har netop løftet sløret for deres nye pick-up udgave med navnet Fullback – Renault har vist deres nye Alaskan model – mens Mercedes har vist de første streger på deres kommende pick-up.

Øget samarbejde
Både Fiat og Mercedes får deres nye pick-up modeller produceret af Mitsubishi på basis af L 200, mens Renault får deres Alaskan bygget af Nissan på basis af den nye Navara. En selvstændig udvikling og produktion vil for de fleste producenter p.t. ikke være økonomisk forsvarligt. Bilfabrikker samarbejder mere end nogensinde på alle områder.

De fleste fabrikker bygger deres pick-up biler i eksempelvis Thailand og Sydafrika – nogle af verdens største pick-up markeder – også til markeder i Europa. Nissan Navara til Europa bygges som en undtagelse i Spanien – men man har som andre fabrikker også produktion andre steder i verden.

USA kører anderledes stort
Et af de største pick-up markeder i verden er USA – men her er det ikke 1-tons pick up modeller, der sælges – men de større 1,5 tons pick-up modeller – eksempelvis sælger Ford ikke den herhjemme kendte Ranger – men de større F-serier med F 150 udgaven som USA’s mest solgte bilmodel overhovedet i årtier.

Årsagen til, at så mange vil ind på pick-up markedet nu, skyldes ikke salget i Europa, hvor kun 200.000 ud af en årsproduktion på 2,2 mio. pick-up modeller sælges.

Det er først og fremmest det boomende salg af pick-up biler i områder som Afrika, Asien, Mellem- og Sydamerika samt Mellemøsten – men så får Europa også glæde af de nye modeller. Salget af de nye biler begynder dog for de fleste nyheder ikke i Europa.

Leave A Reply