Fords kæmpesucces Fiesta (spansk for fest) stopper et år før tid – formentlig på grund af svigtende salg de senere år, men den er allerede nået op på 22 millioner producerede enheder.

Næste sommer stopper produktionen så af den ikoniske minibil, som egentlig skulle have heddet Bobcat – men som hyldest til produktionslandet Spanien blev det til Fiesta. Det bestemte den daværende chef Henry Ford II selv.

47 års produktion bliver det til – både i Saarlouis til det amerikanske marked fra begyndelsen i 1976 og i Valencia – men mon ikke der vil dukke et par specialmodeller op det sidste år inden produktionen i Valencia-forstaden Almusafes indstilles.

En ny el SUV i stedet

Ford har meldt ud, at nok lukker man en dør nu – men en ny dør åbner snart, for i stedet for Fiesta skal der bygges en ny SUV bilmodel i samarbejde med Volkswagen. Den skal bygges i Köln, for Ford har andre planer med den 2,7 millioner kvadratmeter store spanske fabrik.

VOTY.dk har nået at prøve den nyeste Fiesta-udgave – en Titanium udstyret udgave med en tre-cylindret 1-liter EcoBoost Hybrid med 125 hk. ikke lige den mest harmoniske maskine, der har været i en Fiesta gennem tiderne – her tænker jeg mere på 1,6-liters sportsudgaver. Især XR2 udgaven.

Men det er ikke de tider længere – der tænkes økonomi, og på sigt skal biler elektrificeres, ligesom man kan se det med den populære Kuga – og bilen, der skal komme efter Fiesta bliver nok med platform fra ID.3 fra Volkswagen – Fords nye, faste samarbejdspartner.

En dejlig køremaskine

Men – én ting har Fords været god til, når det gælder Fiesta – det er køreglæde og køreegenskaber. Derfor blev den også brugt som Fords officielle WCR rallybil i en årrække.

Vores testbil kører eminent godt på små snoede veje – men fin støtte i førersædet, hvor ryglænet indstilles trinløst med rulle.

Der er i øvrigt antispinsystem, så man har greb om situationen. Et minus er nedsat udsyn skråt bagude.

Støjende motor

Det er især støjen fra de tre cylindre, der er trættende. Der skal skiftes en del gear – men gearkasser er Fords også mestre i. Så skiftet er letgående – og styringen tillige skarp.

125 hk motoren er kvik, når den presses – takket været 48 volts hybridsystemet, og den har faktisk bedre drejningsmoment end den større 155 hk udgave. Der er et overboost fra 170- til 200 Nm – og videre til 210 Nm.

Derfor er den ret kvik – og man når til 100 km/t på 9,4 sekunder. Men der er dog en tendens til at ende i for højt gear – så man skal være over bilen hele tiden.

Må blive i tredje gear

I byen må man blive i tredje gear for at have nok trækkraft. Her er der trækkraft fra 40 km/t – i fjerde først fra 58 km/t.

I begge gear fra 1.750 omdrejninger. I femte fra 72 km/t. Sjette gear er et overgear med trækkraft fra 82 km/t.

Til gengæld får man en ret økonomisk bil – og ellers kan man jo nyde det høje udstyrsniveau – bl.a en stor touchscreen. Dog uden navigation – man skal spejle sin telefon i stedet.

Ikke adaptiv fartpilot

Dertil kommer kopholdere, men der er ikke plads til flasker i dørene. Aflæggepladsen i kabinen er i øvrigt begrænset.

Der er også p-assistance, parkerings-sensorer og læderrat. Med en del sikkerhedsudstyr så som Active Braking og linjevogter – men ikke adaptiv fartpilot. Vi kan dog også nævne Matrix forlygter samt varme i rat, sæder og forrude – samt et usb-stik.

Vi skal også nævne nøglefri start og regnsensorer, der er med i en udstyrspakke.

Høj læssekant

Fiesta har været produceret som varebil på fabrikken, men varebilen herhjemme har været en ombygget personbil.

Man skal leve med en udvendig læssekant på 65- og en indvendig læssekant på 22 cm, og der er ikke lås på handskerummet. Der er aflægge under gulvet bag – og en lille midterboks i kabinen.

Bagklappen kan åbnes med to klik på fjernbetjeningen – men man skal selv løfte klappen op. Et stort plus ved bilen er, at den tros sin størrelse på trække en trailer på 1.000 kg.

Fakta Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Hybrid 125 hk Titaninum:
Motor: 3 cyl. Benzin-turbo.
Hybridsystem: 48V.
Ydelse: 125 hk.
Moment: 210 Nm v. 1.400-4.500 omdr.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,4 sek.
Forbrug WLTP snit: 20 km/l.
Forbrugssnit ifølge instrumenter: 16,5 km/l.
CO2 udslip: 136 g/km.
Varerum: ca. 1.100 liter.
Gearkasse: 6 trins manuel.
Trækkraft: I tredje gear fra 40 km/t (1.750 omdr.).
Dæk: Continental Eco Contact 6 – 195/60 R15.
Pris hvide plader: Ca. 220.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: ca. 165.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk