Større interesse for en ny varebil som den nye elektriske Volkswagen ID.Buzz Cargo har der ikke været i mange år – måske ikke siden, at dens ophav – den første Transporter – kom frem i 1950.

ID.Buzz Cargo fik derfor ikke uventet prisen for Årets varebil i Europa 2023 – International Van of the Year.

Chefen for Volkswagen Nutzfahrzeuge, Carsten Intra, fik under IAA transportmessen i Hannover overrakt trofæet som bevis for hæderen – som 24 journalister fra lige så mange lande står bag.

Den danske kopi

I går fik den danske direktør for Volkswagen Erhvervsbilers, Ib Jakobsen, så – traditionen tro – overrakt en kopi af den eftertragtede pris.

VOTY.dk’s redaktør, Carsten Teiner, der er jurymedlem for Danmark, overrakte trofæet til erhvervschefen foran den første indregistrerede ID.Buzz Cargo ved importørens hovedkontor i Brøndby.

Bredere kundeunderlag

Ib Jakobsen er glad for hæderen for bilen, som yderligere kan være med til at sætter Volkswagen Erhvervsbiler på landkortet.

”Det er jo den første elektriske varebil, der er opbygget som elbil fra bunden – men samtidig med kendt teknologi. Den er bygget på MEB platformen, som kendes fra f.eks. de elektriske personbiler ID.3 og ID.4 – og så kan ID.Buzz Cargo endda trække en trailer på ét tons – i senere udgaver endnu mere,” siger Ib Jakobsen.

Bredere kundeunderlag

Det er noget, som kunderne kan bruge – og kundeunderlaget bliver tilmed meget bredere end tidligere – udover håndværkere vil man se helt andre segmenter.

ID.Buzz Cargo er virksomhedernes visitkort – og det gælder små som store virksomheder, men den grønne omstilling betyder også, at offentlige myndigheder kræver, at deres leverandører kører elektrisk.

400 km rækkevidde

”Det var et problem før, hvor elvarebiler havde begrænset rækkevidde – men nu kan man jo køre over 400 km. Med stort batteri senere endnu længere. Så en ID.Buzz Cargo klarer let turen fra København til Lolland og retur. Men skal man længere er der jo kommet mange nye hurtiglade-parker langs motorvejene,” siger Ib Jakobsen.

Men i ID.Buzz kan man indkode en rejsedestination langt væk – og ud over at fortælle ruten, fortæller navigationsanlægget også lademuligheder på vejen derhen – og fortæller, om ladestanderne er ledige.

Nøjes med at lade hjemme

”Vi ser også kunder uden for de større byer, som har deres kundekreds i nærområdet – og de kan sagtens nøjes med en hjemmelader – og fortsat klare opgaverne. Fra næsten tom til fuldt opladet klares over natten – på cirka seks timer,” siger varebilschefen.

Volkswagen tilbyder også en ”recharge” (rooming) kort med 35.000 ladepunkter opkoblet i Europa lige nu – fra flere forskellige udbydere, så man let finder en lademulighed på sin vej.

Mormorlader til byggepladsen

Der tilbydes også et ekstra mormorkabel til erhvervslivet, så man kan lade via CEE stik på byggepladser – og der er også mulighed for ladestik i bilen, så man kan trække strøm til el-værktøjer.

Men selv om teknikken er kendt på personbilsværkstederne, bliver erhvervs-teamet på værksteder for erhvervsbiler også skolet i den nye bil. For erhvervsmekanikere er vant til, at deres kunder hurtigt skal ud at køre igen.

Op til et års levering

ID. Buzz Cargo introduceres i Danmark til januar med priser fra 329.995 kr. ekskl. moms.

Men leveringssituationen er en udfordring, så bestiller man i dag, kan man først få bilen om trekvart år eller et år fra nu.

Dog er der en introduktionsvolumen der kan leveres hurtigere fra uge 2 ud fra først til mølle princippet.

Norden meget interesseret

Det er dog et held for danske kunder, at det især er Norden og Holland, der viser størst interesse for bilen her i begyndelsen.

Sydeuropa er ikke helt omstillet til el endnu – og imens arbejder fabrikken på at skalere produktionen op – samtidig med, at Danmark kæmper om produktionspladser på fabrikken.

Styrer salget lokalt

”Men vi kan herhjemme undgå for lange ventelister, fordi vi har tildelt de første ID.Buzz modeller til forhandlerne, så salget kan styres lokalt,” siger Ib Jakobsen.

”Vi vil gerne undgå at skuffe kunderne med lange ventetider og uvished, så hver forhandler ved, hvor mange ID.Buzz modeller, de får i 2023 – og kan sælge ud fra det,” siger Ib Jakobsen.

Dygtige til brugte varebiler

Man vil også kunne se, at man hos forhandlerne kan være heldige at finde let brugte ID.Buzz Cargo andre steder i Europa til kunderne. Volkswagen har i øvrigt 80.000 erhvervskunder i Danmark.

”Derfor er det godt, at vores erhvervssælgere er dedikerede og dygtige – også til at finde og sælge brugte biler – for generelt er der mangel på varebiler allevegne – det gælder også vores diesel-varebiler, hvor ventetiden er den samme,” siger Ib Jakobsen.

Køreoplevelse

For at kunne klare gods og eventuelt trailer er affjedringen bagtil i varebilen gjort lidt stivere end i personbilsudgaven.

Og mens vi taler om komfort – en elbil er jo støjsvag, fordi man kun hører lyde fra vinden og fra dækkene. Så man bliver ikke så træt af at køre hele dagen i en elbil.

Bilen er en ørn i bytrafik med en vendediameter på 11,1 meter, som sikrer et godt arbejdsmiljø med let manøvrering i selv små gårde og smalle veje.

Senere med firehjulstræk

Det hænger bl.a sammen med bilens hækmotor – som også T1 havde i 1950 – samt de små udhæng for og bag samt store akselafstand. Senere kommer ID.Buzz med to elmotorer og firehjulstræk.

Varebilsudgaven kommer i øvrigt kun i en kort udgave, mens personbilen både fås med en kort og en lang akselafstand.

Læssehøjden er noget stor – fordi batteriet ligger i bunden af bilen – men under gulvet er der også et rum til opbevaring af ladekabler.

ID.Buzz Cargo teknisk set

ID. Buzz Cargo introduceres i første omgang med et 77 kWh (brutto 82 kWh) højvolts-litium-ion-batteri, der leverer strøm til en 204 hk/310 Nm elmotor, der er integreret i bagakslen og trækker på baghjulene.

Bilen kan lade 13-14 km i minuttet – og kan ved en DC-lynoplader lade med op til 170 kW og lade fra 5 til 80 pct. strøm på kun 30 minutter under optimale betingelser.

Laster 648 kg

Bilen er rimelig hurtig – især i bytrafik – fordi momentet er maksimalt fra 0 km/t.

Den når 100 km/t på 10,25 sekunder, og topfarten er begrænset til 145 km/t. Forbruget ligger på 22- 20,4 kWh/100 km.

ID.Buzz Cargo er kompakt, og må dog kun laste 648 kg. plus 100 kg på taget. Varerummet i varebilen er på 3.900 liter, og der er plads til to europaller i varerummet.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk