(BARCELONA)
–
Opel Meriva fra 2010 havde dem – og amerikanske Lincoln i 60’erne. Bagdøre, der var bag-hængslede (til c-stolpen).
Nu forsøger Kia sig også – dog med prototypen EV2 – Kias mindste elbil. Kia vil ikke bygge andet end elbiler fremover – og EV2 er i princippet afløseren for modellerne Rio og Stonic.
Det er en ny minibil, der kunne være en fin Van, når den dukker op om et års tid – første kvartal 2026 – som produktionsklar model.
Kia DNA
Om den så vil beholde sine særlige bagdøre, er ikke sikkert – og om den kommer som Van – som importøren netop har meldt ud kan lade sige gøre i EV3 og EV9 modellerne, ved vi ikke.
Men vi så den ”live” forleden i Barcelona, da vi ved samme lejlighed så den nye varebil PV5 som produktionsklar model for første gang – og som vi skrev om på VOTY.dk i fredags.
Bilen er designet med udgangspunkt i Kias nye DNA – som viv har set i EV3 og EV9. Og også i den kommende EV4, som for resten fås som 5-dørs SUV og 4-dørs sedan.
Miljørigtig
Interiøret står Kias designafdeling i Tyskland for. De har også designafdelinger i Korea og USA.
Spøjst var det, at der var bænkesæder for og bag – men separate ryglæn.
Kabinen var fyldt med miljørigtige materialer så som champignon, vegansk læder (plast), papir og træ – faktisk var der tale om 95 pct. biomaterialer. Dertil mange komposit-materialer.
Diagonal LED-belysning suppleres af LED instrumentbords-animation. Der er trådløs oplader og et strømudtag, hvilket giver tre funktioner i ét.
Picnic midt i bilen
De bageste sæder kan foldes op, hvilket gør det muligt for forsæderne at skubbes helt tilbage.
Dette skaber et stort, åbent område, som man kan udnytte, når bilen holder parkeret. Man kan slappe af i sæderne, strække benene eller endda sidde på det flade gulv for at spise sin frokost.
EV2 konceptet repræsenterer en B-segment SUV. Den indeholder funktioner, der normalt kun findes i større bilklasser, såsom Vehicle-to-Load (V2L) og Over-the-Air (OTA) opdateringer.