Seniorer elsker Dacia, for det er både biler, der er lette at køre – hvor man sidder højt, og hvor det derfor er let at komme ind og ud.

Den nok pæneste Dacia i programmet – og mest rummelige – er den 7-personers Jogger, hvor der så også er plads til venner og børnebørn.

Men selvfølgelig er det også bilen til familier med mange børn.

Lettelse med automatgear

Jogger er også den største, og i udgaven med hybridteknik og automatgear bliver livet endnu mere behageligt.

Og så er der ikke så meget, man skal vænne sig til, når bilen skal betjenes – som det er tilfældet i de fleste elbiler. Der er ikke gemt vigtige informationer eller vigtig betjening på side tre på skærmen.

Varme og ventilation betjenes med store drejeknapper under skærmen – lige til at gå til. Man bliver hurtigt dus med Jogger.

På gule plader

Erhvervslivet har også vist stor interesse for Dacia – både som pizzabiler og servicebiler – oftest på gule plader.

300.000 kroner koster den i runde penge på hvide plader – det er ret billigt for en bil med syv sæder. Det slår kun en netop lanceret kinesisk benziner, som dog er udviklet for otte-ni år siden.

Som Van koster Jogger cirka 100.000 kroner mindre end på hvide plader.

Letkørt

Vi har prøvet bilen, som man hurtigt bliver dus med. Man sidder godt bag rattet i velstøttende om end lidt hårdt sæde.

Der er god plads i kabinen – men hvideplademodellens bageste sæder er kun til juniorer.

Bilen har fået en del kritik af pressen, fordi den ikke har klaret sig nok i sikkerhedstesten EuroNCAP.

Ikke adaptiv fartpilot

Man kan end ikke tilvælge udstyr som adaptiv fartpilot – det begynder først at være muligt på den nye topmodel Bigster, der dukker op i år.

Men mange dyre biler på markedet har det faktisk ikke som standardudstyr.

Dacia Jogger har nærmest alt muligt andet sikkerhedsudstyr – så som linjevogter, skiltegenkendelse, nødbremse samt p-sensorer for og bag.

Pænt udstyrsniveau

Dertil kommer så sikkerhedsudstyr som fartpilot, esc, antispin, elektrisk p-bremse og nøglefri betjening.

Standard er også læderrat, 1-zone klimaanlæg, to usb stik (a og c), mobiltelefonholder, sædevarme og tagbøjler.

For cirka 8.000 kroner får man alufælge, midterarmlæn samt otte-tommer touchscreen med navigation.

Støj under arbejde

Nuvel – bilen er ikke i luksusklassen. Den er ret hårdt affjedret, præget af hånd plast i kabinen – men dog stof i instrumentbræt og dørsider – og hybridteknikken støjer, når den samler strøm op.

Der er to små elmotorer på i alt 66 kW, som arbejder sammen med et lille 1,2 kWh batteri.

Men det sikrer hjælp til en bedre acceleration til 100 km/t på 10 sekunder – og en bedre økonomi på 20,8 km/l (WLTP). Noget, der betyder noget på økonomien i dagligdagen.Så rækkevidden med fuld tank er ca. 700 km – og det er man glad for på langturene.

CVT automatgear

CVT automatgearet virker godt – og man kan vælge imellem eco og sportmode – eller man kan vælge opladning (charge).

Et minus for nogle jobkunder er, at der kun er en trailervægt på 750 kg – der er heller ikke handskerumslås.

Til gengæld er tagbøjler standard, og smart ser den også ud med sine sorte alufælge.

Dacia-model den mest solgte

Dacia byder på tre års fabriksgaranti (hvor moderselskabet Renault kun har to år).

At Dacia skældes ud af mange, tager nu ikke pippet fra fabrikken, for bilerne er meget populære overalt. Faktisk er den mindre Dacia Sandero Europas mest solgte bilmodel.

Fakta – Dacia Jogger Hybrid Extrema:
Motor: 4 cyl. 16V benzin.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 94 hk v. 5.600 omdr.
Moment: 148 Nm v. 3.200 omdr.
Elmotorer: 20- og 46 kW.
Systemydelse: 141 hk/205 Nm.
Gear: CVT trinløst aut.
Acc. 0-100 km/t: 10 sek.
Topfart: 167 km/t.
Forbrugssnit: 20,8 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 108 g/km.
Varerum: Cirka 1.800 liter.
Akselafstand: 2.900 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Køreklar vægt: 1.460 kg.
Nyttelast: 535 kg.
Garanti fabrik: 3 år.
Dæk: Continental EcoContact 6 – 205/60 R16 H.
Pris hvide plader: Fra ca. 300.000 kr.
Pris Van: Ca. 200.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk