Den uvildige crashtest-organisation, Euro NCAP, har netop offentliggjort den nyeste 2022 liste over de bedste og værste varebiler, der er tilgængelige på det europæiske marked.

Og vinderen – den eneste varebil med topkaranter – er Fiat Ducato.

Organisationen har sat en række parametre op – bl.a. nødbremse og nødbremse med fodgænger- og cyklist genkendelse, speed assist, linjevogter samt trætheds- og selealarm.

Første med platin-rating

”Det billede, der tegner sig, er en langsom – men stabil  – forbedring, med flere varevogne, som er bedre rustet end de var for et år siden, og med systemer, der klarer sig bedre end de gjorde før. Hvor producenterne således har foretaget mere omfattende opdateringer af deres køretøjer, ses store forbedringer af ydeevnen, og én – Fiat Ducato – bliver den første varevogn til at opnå den øverste platinklassificering,” er meldingen fra Euro NCAP’s generalsekretær, Michiel van Ratingen.

Sidste år gjorde Euro NCAP også opmærksom på det dårlige niveau ved montering af sikkerhedsudstyr til varevogne.

Større fare ved varebiler

Som den foretrukne arbejdshest for kurerer og små virksomheder bruger disse køretøjer meget tid på vejene, hvor de på grund af deres størrelse og masse udgør en større fare for mindre køretøjer og bløde trafikanter, hvis de er involveret i en kollision.

Ny lovgivning vil på sigt tvinge bilfabrikanter til at tilpasse sig grundlæggende sikkerhedssystemer om få år. Der er tale om systemer, der allerede er tilgængelige på personbiler.

EuroNCAP presser på

I mellemtiden har Euro NCAP’s varebilsvurderinger til formål at tilskynde producenterne til at montere mere avancerede systemer hurtigere.

I år har Euro NCAP gentestet 19 varevogne, der repræsenterer broderparten af kommercielle varevogne, der sælges i Europa. Kun én varebil blev vurderet som “Anbefales ikke” mod fem sidste år.

Taberne fra i fjor

De fem var Fiat Talento, der dukker op i ny udgave senere (som søstermodel til Peugeot Expert i stedet for Renault Trafic), samt Opel /Vauxhall Movano, som nu er bygget på en ny Stellantis platform og får en bronzemedalje i stedet for dumpekarakteren.

Renault Master blev også taberdømt i fjor – men har også fået en bronzemedalje i år, takket være små, men bemærkelsesværdige forbedringer af dens hastighed- og linjevogter- systemer.

Dens tvilling, Nissan Interstar (tidligere NV400), har også fået disse forbedringer, men for øjeblikket mangler stadig et nødbremsningssystem (AEB) – og bilen forbliver derfor i kategorien Ikke anbefalet.

Trafic med størst forbedring

Renault Trafic er også blevet ændret, og dens sikkerhed væsentligt forbedret, i forhold til, da det sidst blev testet.

Det har nu en robust nødbremse – og opnår nu sølvmedalje, hvilket gør det til én af de mest markant forbedrede køretøjer i år. Taget i betragtning, at den dumpede i fjor.

Fra bronze til platin

Den nye Fiat Ducato er dog den klare vinder, der opnår den øverste plads på dette års liste – og platinmetaljen.

Sidste år fik den bronze, og køretøjet har haft en større sikkerheds opdatering – og har nu et avanceret sensor sæt, der tilbyder nødbremse for både fodgængere og cyklister. Ducato’s 88 procents samlede score betyder, at den bliver den første platin-bedømte varevogn på listen.

Desværre fik de andre Stellantis-køretøjer, som Ducato deler sin platform med – Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Opel Movano – ikke den samme udstyrsopgradering – og de må tage til takke med bronze.

Standard- eller valgfrit udstyr

Euro NCAP tester varevogne med sikkerhedsudstyr, der er standard eller valgfrit, så vurderingerne repræsenterer det bedste, der kan forventes af hvert køretøj.

Med hensyn til tilpasning har der ikke ændret sig meget i de sidste tolv måneder, og sikkerhedsudstyr tilbydes stadig primært som ekstraudstyr.

Forholdet til personbiler

“Vi ser lovende tegn på, at kommercielle varevogne bliver opgraderet med mere avancerede sikkerhedssystemer, hvilket lukker kløften mellem personbil- og varebilsegmentet. Generelt ser det ud til, at producenterne er begyndt at tage sikkerheden i dette segment mere alvorligt, og selvom der er en vej at gå, er vi inspireret af de forbedringer – nogle beskedne, nogle imponerende – som vi har set i det sidste år,” siger Michiel van Ratingen.

Hvor Euro NCAP har valgt at bruge metaller til at bedømme varebiler, bruges fortsat stjerner til af bedømme personbiler.

De andre varebiler på listen

De mange andre varebiler på listen har beholdt deres ratings fra sidste år.

Det gælder Ford Transit, hvor 2-tons udgaven og Custom udgaven igen opnåede guld-bedømmelsen – inklusiv den nye 2-tons el-udgave. Samt VW Transporter og Mercedes-Benz Vito.

Sølvholdet består ud over de nævnte biler af Mercedes-Benz Sprinter, Peugeot Expert, Volkswagen Crafter, Opel Vivaro og Iveco Daily.

Fra bronze-listen kan vi også nævne Citroën Jumpy og Toyota Proace.

Glæde os dansk importør

Hos den danske Fiat Professional importør er man glade for det gode resultat i Euro NCAP testen.

“Vi er ekstremt stolte over, at den nye Ducato får topkarakter af Euro NCAP og indtager førstepladsen for sikre varebiler. Platinum-bedømmelsen afspejler, at den nye udgave af Ducato har fået en betydelig opgradering på flere områder. Det omfatter selvfølgelig sikkerheden, men også komforten, ergonomien og udstyret tager et stort skridt op,” siger Rune Reffstrup Melander, Product and Marketing Director i FCA Danmark.

Nummer ét i Europa i 2020

Han peger på, at Fiat Ducato med mere end 40 år bag sig har et veletableret omdømme som en model med god driftsøkonomi, stor fleksibilitet i forhold til indretning og opgaver, høj driftssikkerhed og solide praktiske egenskaber.

De styrker er grunden til, at Ducato var det mest solgte erhvervskøretøj i Europa i 2020, og at den er den oplagte arbejdspartner for en række faggrupper.

Tror på øget interesse

“Med Platinum-bedømmelsen fra Euro NCAP – der gør Ducato til den sikreste varebil i Europa – føjer den sikkerhed til den lange liste af fordele, og det gør dens position som et kompetent og velegnet arbejdsredskab til hverdagen endnu stærkere,” siger Rune Melander.

Kombineret med den helt nye og moderne kabine samt muligheden for automatgear forventer han, at interessen for Ducato vil stige yderligere i fremtiden.


EuroNCAP varebil-bedømmelse 2022:

Platin:
Fiat Ducato – 88 pct.

Guld:
Ford Transit 2 tons og E-Transit – 68 pct.
Volkswagen Transporter – 65 pct.
Ford Transit Custom – 63 pct.
Mercedes-Benz Vito – 61 pct.

Sølv:
Mercedes-Benz Sprinter – 52 pct.
Nissan Primastar – 45 pct.
Renault Trafic – 45 pct.
Peugeot Expert – 44 pct.
Volkswagen Crafter – 44 pct.
Opel Vivaro – 42 pct.
Iveco Daily – 41 pct.

Bronze:
Citroën Jumpy – 37 pct
Toyota Proace – 37 pct.
Opel Movano – 33 pct.
Peugeot Boxer – 33 pct.
Citroën Jumper – 32 pct.
Renault Master – 29 pct.

Ikke anbefalet:
Nissan Interstar – 18 pct.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk