Vognmandsparret Nina- og Jørgen Olsen i Slangerup har siden 2005 holdt sig det italienske lastbilsmærke Iveco – og det er ikke specielt udtalt i Danmark, når man driver en vognmandsforretning med speciale i entreprenørkørsel.
Men fem-seks gange siden 2005 er der blevet skiftet ud i vognparken.
Jørgen Olsen er ikke ukendt med lastbiler, for han er både vognmandssøn og uddannet mekaniker, ligesom han begyndte med at køre lastbil i faderens forretning. Siden er han begyndt for sig selv.
Blev grinet af
Han er stolt af at køre i de italienske lastbiler, som bekendt langt mere udbredt på de mellem- og sydeuropæiske lastbilmarkeder end i de nordiske lande. Især med de seneste Iveco lastbils-udgaver er der dog kommet flere kunder herhjemme – men endnu fylder de dog ikke så meget i registreringsstatistikken.
”Da jeg begyndte at køre Iveco for over 15 år siden, blev der måske grinet af mig – men jeg har holdt fast i
mærket lige siden, fordi de faktisk laver nogle rigtig gode og driftsøkonomiske lastbiler, og den, der ler sidst, ler som bekendt bedst,” siger Jørgen Olsen.
Her henviser han til den bedre driftsøkonomi, som vognmandsparret oplever med de italienske lastbiler – som er bedre end de tidligere oplevede med andre lastbilmærker.
Hver sin lastbil
Nina og Jørgen Olsen har hver sin Iveco kran/hejseladsbil.
Nina Olsen kører i en 3-akslet Iveco X-Way 6×2/4, som er to et halvt år gammel – som takket være hydraulisk tilkoblingsbart forhjulstræk (Hi-Traction) kan gøres til en 6×4/4.
Jørgen Olsen kører den anden, en kun tre måneder gammel 4-akslet X-Way 8×4 af seneste generation med traditionelt tandemtræk.
3-akslet kærre
Det med at være trofast kunde gælder også for både opbygning og kran, for begge lastbiler er nemlig udrustet med HMF wirehejs samt FASSI-kraner – Nina Olsens med en 21 t/m og Jørgens med en 31 t/m.
”Vi råder også over en 3-akslet kærre, som vi bruger, når vi skal flytte mere end nogle få kubikmeter materialer. Vi er dog ikke specialister i at flytte bjerge af grus og jord; det overlader vi hellere til gode
kollegaer, så vi kan koncentrere os om at gøre det, vi er bedst til – service, fleksibilitet, hurtighed og kvalitet,” siger Jørgen Olsen.
Nina og Jørgen Olsen udskifter som nævnt bilerne ca. hvert sjette år – også selv om de ikke kører specielt mange kilometer, for de bliver brugt hårdt – inklusive rigtig mange kraftudtags-timer.
Kommer frem overalt
”Vi kører både på landevejskørsel, når vi henter materialer, samt decideret terrænkørsel, når vi udfører kranopgaver på byggepladser og på andre krævende underlag, så bilerne bliver ikke sparet,” siger Slangerup-vognmanden.
Han er imponeret af terræn-egenskaberne på begge bilerne.
”Nina kommer frem overalt, når hun slår forhjulstrækket til, og min egen klarer sig også upåklageligt i forhold til det, jeg byder den,” siger Jørgen Olsen.
Stabil på vejen
Kombinationen af parabelfjedre på forakslerne og luftaffjedring på de to trækaksler med navreduktion er efter hans mening suveræn.
Mange af hans kolleger tror, at stålfjedrene på forakslerne gør den stiv som et bræt at køre på asfalt, men det er ikke tilfældet.
”Med den frontmonterede kran har den altid vægt nok foran til at ligge stabilt også ved motorvejsfart, og den luftaffjedrede tandembogie har akselvandring nok til, at akslerne altid har fat i underlaget,” siger Jørgen Olsen.
Serviceaftale
Navreduktionen gør, at trækkraften overføres så jævnt, så den ikke graver sig ned i grus og sand.
Han har altid tegnet service- og reparationsaftaler på sine biler, fordi han hellere vil køre og servicere sine kunder end ligge hjemme i garagen og skifte olie i weekenderne – og han finder reparationsaftalerne konkurrencedygtige.
Mange små kunder
Jørgen og Ninas vigtigste konkurrenceparameter er service, og ud over deres lastbiler og kraner er deres vigtigste arbejdsredskab deres mobiltelefoner.
De har mange små kunder – f.eks. entreprenører, anlægsgartnere, murermestre og andre håndværkere, hvor de som regel skal have løst deres transport- og løfteopgaver i en fart.
Derfor ved Jørgen og Nina sjældent, hvad dagen vil bringe af udfordringer, når de starter om morgenen. Der er også et par faste, store kunder på listen, men her er det som regel lettere at planlægge et par
dage frem i kalenderen.
Vigtigt at kunne sige nej
Det gælder både for de deciderede transport- og kranopgaver samt eksempelvis for udlejning af åbne og lukkede containere, køreplader og specialopgaver.
”En del af at yde god service er også at kunne sige nej, hvis vi ikke er sikre på, at vi kan magte opgaven.
Ofte tager jeg ud og besigtiger forholdene, inden jeg accepterer opgaven. Hellere sige pænt nej tak end at skulle give op halvvejs, fordi man prøver at skræve mere, end bukserne kan holde,” siger Jørgen Olsen.
Og den tilgang er populært blandt kunderne. Jørgen Olsen er efter eget udsagn temmelig gammeldags, så han har hverken hjemmeside eller er på Facebook – og bruger ikke ret meget tid og penge på markedsføring.
Kommer overalt
Han og fru Nina satser på mund-til-øre-metoden, og det fungerer rigtig godt for dem.
”Uden at det skal lyde som pral, har vi faktisk kunder på venteliste – forstået på den måde, at vi jævnligt må sige nej til nye kunder, der har hørt om vores måde at løse opgaverne på.”
Nina og Jørgen Olsen arbejder både lokalt i Nordsjælland samt i resten af Sjælland, og de kommer sågar også på Lolland-Falster, på Fyn og i Jylland – samt i Sydsverige.
25 års jubilæum
”Vi har for resten fejret 25-års vognmandsjubilæum for nylig, så et eller andet må vi jo gøre rigtigt,” siger Jørgen Olsen.
–
Fakta om Jørgen Olsens nye Iveco X-Way OFF AT360X48 8×4:
Motor: 11,1-liters Cursor 11-rækkemotor på 480 hk/2.300 Nm
Gearkasse: 12-trins Hi-Tronix med integreret overgear, fuldautomatisk gearskiftesystem, entreprenør- og krybegears-software.
Aksler: 2 x 9-tons foraksler, 2 x 11,5-tons Iveco (36 tons teknisk totalvægt) lovlig totalvægt 32 tons. HR-trækaksler med navreduktion, 3,79:1-udveksling, langs- og tværgående differentialespærrer.
Chassis: Entreprenør-chassis for max. frigangsvinkel og frihøjde, stålaffjedring på foraksler samt luftaffjedring på tandembogie, skivebremser på alle fire aksler, Alcoa Durabright alufælge på
alle hjul, bakalarm.
Førerhus: AT-sovekabineførerhus med tredelt nederste køje, 4-punkt luftaffjedring, elektrisk førerhustip, luftaffjedret luksus-førersæde med højde- og længdejustering, trykluftbetjent justérbar ratstamme, læderrat, centrallås, køle- og fryseboks, diverse indvendige og udvendige solskærme, LED for- og baglygter samt tågeforlygter med kurve-funktion, bakalarm, aut. klimaanlæg inkl. aircondition og ekstra 6 kW Eberspächer kabinefyr.
Opbygning: FASSI F315A2.25-kran med 5 hydrauliske udskud, to-strengs hydraulik ført frem til rotator, grab og andet hydraulisk udstyr. Stånok i venstre side, radiostyret fjernbetjening af alle funktioner inkl. start/stop af motor. HMF TF324 wirehejs med 3-vejstip for 5,5-6 meter containere. Hydraulisk udskydelig sakse-bagkofanger for kørsel med lange containere, VBG kærretræk, værktøjskasser på chassis og mellem trækaksler.
Opbygningen er udført af Fyns Karosseri Byg i Odense inkl.montering af kran og wirehejs samt maling af chassis.
Begge bilerne er – som Iveco bilerne før dem – i øvrigt leveret af Jørgen Andreassen fra den danske Iveco importør – Iveco North Europe & Baltics .