Otte varebiler har dystet om at vinde den prestigefyldte titel ”International Van of the Year”, Årets Varebil i Europa, for 2015.

Dette år har været særlig travlt, for juryen har måttet rejse meget rundt til producenterne for at prøve køretøjerne.

Mange af varebilerne findes også i tunge udgaver på mere ens syv tons – og flere over 3,5 tons. De har alle skullet have motorer efter Euro 6 miljønormen ved årsskiftet 2013/2014. Derfor har mange fabrikker samtidig benyttet lejligheden til at komme med nye bilmodeller. De mindre varebiler skal opfylde Euro 6 reglerne i 2016.

23 dommere vælger
Nu er der fem tilbage efter en nomineringsrunde. Vinderen offentliggøres i forbindelse med et gallashow den store transportmesse IAA i Hannover den 23 september.

Med 23 dommere fra hele Europa i panelet tegner det til at blive et tæt opløb om finalepladserne. Dansk medlem er VOTY’s redaktør, Carsten Teiner.

De otte biler i kampen om International Van of the Year 2015 har været Citroën Jumper, Peugeot Boxer samt Fiat Ducato (stiller op sammen). Ford Transit Courier, Ford Transit 2 tons, Iveco Daily, Opel Vivaro og Renault Trafic (stiller op sammen). Opel Movano og Renault Master (stiller op sammen). Mercedes-Benz Vito samt Nissan eNV 200.

De klarede ikke semi-finalen
De tre bilmodeller, der ikke nåede finalen, er Ford Transit Courier, Opel Movano/Renault Master og  Nissan eNV 200.

Alle er dog fremragende varebiler. Couirier er en helt ny størrelse Van hos Ford med moderne indretning og brændstoføkonomiske motorer. Movano og Master er mest facelifts – men de nye 2,3 liters twin-turbo motorer er fantastisk smidige. Endelige er Nissans eNV 200 den første el-varebil, hvor der kan anvendes hurtig-lading som på personbilen Leaf, som den deler det meste af sin teknik med.

Hver dommer har 12 point til rådighed – og en kandidat må maksimalt få syv point, men man behøver ikke bruge alle sine point.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk