Der er netop indgået en finanslovsaftale mellem Regeringen og Det Konservative Folkeparti, der sikrer over 2 mia. kr. i skattelettelser til bilkøberne i 2026.
Så de markante afgiftsstigninger på elbiler til nytår er aflyst. Det gavner den grønne omstilling af personbiler i Danmark, og bilbranchen forventer at næste år vil slå rekord i antal solgte elbiler.
Vigtig sejr
“Finanslovsaftalen er en vigtig sejr – både for branchen og for forbrugerne, men især for den grønne omstilling og Danmarks klimamål,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for Mobility Denmark.
Han peger på, at aftaleparterne sender et klart signal om, at det skal kunne betale sig at vælge grønt.
Se på fremtiden
”Det vil sætte yderligere fart på overgangen til elbiler,” siger Rørvig.
Finanslovsaftalen indeholder også oplæg til, at en ekspertgruppe bl.a. skal se på om afgiften i fremtiden kan indkræves smartere.
Modernnisering
De seneste år der i Statens kommet flere medarbejdere til at indkræve færre penge.
”Statskassen indkasserer omkring en tredjedel af, hvad den gjorde i 2020. Men antallet af medarbejdere i Motorstyrelsen, der primært arbejder med at fastsætte og kontrollere afgiften af biler, er siden 2022 steget fra 383 til 455 årsværk,” skriver Mobility Denmark.
Mads Rørvig finder det meget positivt, at aftalen også sætter fokus på, hvordan bilafgifterne kan moderniseres og forenkles.
Reducere bureaukrati
”En ny bilbeskatningsmodel, der ikke er baseret på bilens værdi, vil reducere bureaukrati og frigive ressourcer – både i staten og i erhvervslivet,” siger Mads Rørvig.
Branchen vurderer, at de bilkøbere der har været tilbageholdne på grund af usikkerhed omkring fremtidige afgifter på elbiler nu vil købe bil.
Flere til Elbilmessen
Dermed kan der blive et forøget salg frem mod nytår, mener man hos Mobility Denmark.
Det vil nok også betyder endnu større interesse for Elbilmessen i Herning i den kommende weekend.
Tilfredse
Overordnet er man i AutoBranchen Danmark tilfreds med indholdet i regeringens foreløbige løsning på det komplekse spørgsmål om bilafgifterne.
”Ligeledes glæder vi os over, at regeringen nu får sat et foreløbigt punktum i afgiftsdiskussionen,” siger Gitte Seeberg.
17 pct. af vognparken
I dag fylder rent elektriske biler knap 17 pct. af vognparken eller 487.000 biler ved udgangen af september – ifølge bilstatistik.dk.
I AutoBranchen Danmark ser man gerne en overgang til en løbende og intelligent beskatning af bilparken baseret på bilens vægt og energieffektivitet, der ikke gør det dyrere at være bilist.
Brugt importeret
Mere end hver tredje elbil, der er trillet ud på de danske veje siden 2020, har i øvrigt været importeret brugt.
”Derfor er det også afgørende for tempoet i den grønne omstilling, at et kommende lovforslag ikke kommer til at begrænse importen af brugte elbiler. Det vil være noget af det første, vi kigger efter,” siger Gitte Seeberg.
–
Top 20 elbiler år til dato:
Skoda Elroq – 8.301 enheder
Volkswagen ID.4 – 6.773 –
Tesla Model Y – 5.677 –
Volkswagen ID.Buzz – 5.148 –
Skoda Enyaq iV – 4.802 –
Volkswagen ID.3 – 4.181 –
Audi Q4 e-tron – 3.005 –
Kia EV3 – 2.721 –
BMW iX1 – 2.479 –
Mercedes-Benz EQA – 2.468 –
Toyota bZ4X – 2.396 –
Renault R5 – 2.393 –
Cupra Tavascan – 2.215 –
Volkswagen ID.7 – 2.069 –
Mercedes-Benz EQB – 2.038 –
Cupra Born 1.730 –
Renault Scenic – 1.646 –
Xpeng G6 – 1.554 –
Ford Explorer – 1.548 –
Volvo EX40 – 1.400 –
Kilde: bilstatistik.dk



