(MARBELLA)

Om få uger vil den nye futuriske og rent elektriske KIA PV5 være ude hos de danske forhandlerne og dermed klar hos kunderne.

Fra fredag til søndag kan man se minibusudgaven af den på ”Elbilmessen 2025” i Messecenter Herning – og 6. november er varebilsudgaven på den store fagmesse ”Fleet Network Expo” i Lokomotivværkstedet i København.

90 pct. kører diesel-varebil

Der er i dag flere og flere el-varebiler på markedet, men vicedirektør og COO for Kia Europe, Sjoerd Knipping, tror især, at det er kunder med dieselvarebiler, som man ”satser på.”

Vi har talt med ham om den store satsning fra Kia ved en pressepræsentation for Van of the Van juryen i Marbella for nylig.

”I Europa udgør diesel-varebiler cirka 90 procent – derfor er der flere kunder at gå efter med diesel-varebiler end elvarebiler,” siger Sjoerd Knipping.

Flere på vej

Han er fra Holland med 25 år i bilbranchen, og han kom lokalt ind i Kia for cirka 10 år siden efter en lang årrække ved Ford. Han har været chef for bl.a. pricing og marketing inden han i januar i år blev udnævnt til COO og dermed nummer to i Europa.

Han skal også stå bag PBV – Platform Beyond Vehicle line up – med en lang række erhvervskøretøjer på vej, og hvor PV5 er den første avancerede model. Helt anderledes end hvad man ellers har set.

Kia ledelsen i Korea bad deres ingeniører og designere om ikke at gå på kompromis – hvor TCO (Total Cost of Ownership) er vigtigt, men hvor også design er i fokus.

Design næstvigtigst

”I begyndelsen med elbiler var det et spørgsmål om rækkevidde og ladetid, som var vigtigst for kunderne, men i dag indtage design faktisk andenpladsen,” siger Sjoerd Knipping.

En chauffør og varebilsejer skal have det lige så godt i en varebil som i den personbil, som kan kører i med familien i weekenden.

”Derfor har vi satset både på design og kvalitet – så en PV5 matcher en EV3 og en EV6. Det betyder også, at køreegenskaber skal være lige så gode som i en personbil,” siger KIA-souschefen.

Kun elektrisk

Kia har valgt kun at satse på e-platformen til deres store PBV projekt, og man er begyndt fra scratch – eller et blankt stykke papir og en blyant.

Og det er selv om Kia har mange års erfaring – især i Østen – med varebiler med forbrændingsmotorer – også kaldet ICE for Internal Combustion Engines.

I starten af dette årtusinde solgte Kia stadig deres Pregio og K2700 varebiler i Danmark.

Fra 230.000 kroner

PV5 er midt imellem C- og D segmentet i varebiler – med en C segment pris, og interessen hos kunderne er stor, siger Knipping.

Prisen på varebilen har man haft klar siden maj måned – og den bliver for Danmark fra 230.000 kroner og 20.000 kroner ekstra med et stort batteri – og stadig med syv års fabriksgaranti eller 150.000 km.

Kia er allerede begyndt at annoncere for at fortælle kunderne, at ”nu kommer vi” – selv om bilerne først nu så småt er landet i Europa.

Med på råd

For Kia er det nok en fordel ikke at have en lang historie bag sig, når det gælder varebiler i Europa – så man kan sætte alle sejl til med et køretøj, der er skruet godt sammen – og kører godt.

Sjoerd Knipping fortæller, at Kia har taget deres leasing- og flådekunder med på råd hele vejen for at få bygget den optimale varebil.

”Vi har bygget en varebil med det bedste fra både personbils- og varebilsverdenen,” siger Knipping.

Vi er klar i Danmark

Kia ankommer med den nye e-varebil på et tidspunkt, hvor kunderne er klar til el-drift – ikke mindst her i Danmark.

”I september var 44 pct. af alle solgte varebiler i Europa elektriske – og for varebiler var det 25 pct. Og PV5 er kun begyndelsen,” siger Sjoerd Knipping.

Danmark: 35,7 pct. elvarebiler

Men han ser med glæde, at de elektriske varebiler i Skandinavien allerede har taget teten. I Norden er de elektriske biler og varebiler solgt i langt højere grad end resten af Europa.

Herhjemme var hver tredje nye varebil i september måned elektrisk – faktisk 35,7 pct.
For elektriske personbiler er elbil-andelen i september hele 73,4 pct. ifølge importør-organisationen Mobility Denmark.

Fra begyndelsen er man klar med en varebil med fuld sikkerhedspakke – og detaljer som en personbil.

PV7 og PV9 på vej

I 2027 og 2029 kommer de større PV7 og PV9 varebiler – på størrelse med henholdsvis Mercedes-Benz Vito og Sprinter.

På grund af konflikten i Mellemøsten skal skibene fra Korea dog sejle udenom Afrika – i stedet for gennem Suez kanalen – og det tager ekstra tid.

Derfor er der indtil nu kun kommet meget få PV5 enheder til Europa.

.