Elektrificerede varebiler udgør en større og større andel af nye modeller på markedet – og flere dyster om titlen Årets Varebil i Danmark 2022.
Mere end 10 kandidater er med i kåringen af Årets Varebil i Danmark 2022, der foregår med udgangspunkt i Sjællandsringen ved Roskilde i dag.
På grund af Corona er 2021 kåringen blevet aflyst – seneste kåring var for 2020, hvor vinderen var Ford Transit plug-in hybrid.
Nu som elektriske
I 2022 kåringen deltager de elektriske søstermodeller Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro e og Toyota Proace Electric.
Disse biler er absolut med i favoritgruppen i årets kåring, fordi der er tale om velfungerende varebiler med lang rækkevidde på over 300 km.
Med i årets kåring deltager også en ny e-Boxer varebil, som fortsat bygges på Sevel Syd fabrikken i Italien – men uden motor sendes den så til Tyrkiet og får installeret elmotor og batterier.
Tre varebiler mangler
Søstermodellen Citroën Jumper kommer ikke i den nye udgave – og i øvrigt er e-Boxer ret kostbar.
Også den nye kinesisk byggede Maxux e-Deliver 9 er med i kåringen, og det bliver spændende, om den kan blande sig. Til gengæld er den mindre e-Deliver 3 åbenbart ikke deltager.
Fiat har præsenteret deres nye, elektriske e-Ducato herhjemme, men den fremgår underligt nok p.t. ikke af kandidatlisten. Heller ikke den nye Mercedes-Benz e-Sprinter ser ud til at være med.
Første Mustang som Van
Til gengæld er der en sand overraskelse i feltet – nemlig gulpladeudgaven af Ford Mustang Mach-E, som Ford har udviklet efter ønske fra kunder.
Uden afgifter på elbiler er det kun momsen, der adskiller prisen på gulpladeudgaven med personbilsmodellen – og er bilen på papegøjeplader, er den dyrere.
I sidste øjeblik er den kinesisk producerede elektriske Aiways U5 kommet med på deltagerlisten. Bilen er netop blevet godkendt som Van herhjemme – og bilen udmærker sig bl.a. med et righoldigt standardudstyr – og en rækkevidde på op mod 400 km.
Varebil med nytænkning
Næste år kommer den nye Renault Kangoo i Z.E. eludgaven – men til kåringen i år deltager alene diesel- og muligvis benzinudgaven. Men den er også spændende med sit ”Easy Load” dørsystem uden B-søjle, som skaber en meget bred åbning i siden.
Søstermodellen Mercedes-Benz Citan når ikke med til kåringen i år. Den lanceres først i næste måned.
På årets deltagerliste ses også afløseren for Dacia Dokker, som nu brandes Renault. Man benytter det kendte Renault-varebilsnavn Express – men fortsat i lavprisklassen.
Senere som plug-in-hybrid
Vi skal også nævne den helt nye Volkswagen Caddy, som virkelig er en forbedring fra forgængeren hvad angår kvalitet.
Motorudvalget er stort set kendt – og en plug-in hybrid udgave er først klar senere næste år.
I en klasse for sig selv
Også meget spændende er den helt nye Land Rover Defender Hard Top, som er en pick-up model af den terrængående bil, men dog i den dyre ende.
Endelig deltager pick-up udgaven D-Max fra Isuzu. Bilen er kommet i en ny og mere robust udgave – men fortsat med samme 1,9 liters dieselmotor. Med er også Toyatas nye pick-up model Hilux med en helt ny drivline med en meget momentstærk motor.
Man kan næsten sige, at pick-up modellerne burde dyste i en klasse for sig selv – men der er meget få nye pick-up modeller.