Det blev den helt nye Renault Kangoo, der her i eftermiddag løb med sejren, da Årets Varebil i Danmark 2022 blev kåret i og omkring FDM Sjællandsringen ved Roskilde. Det er Danske Motorjournalister, der står bag kåringen.

Den opnåede 62 point foran fire elektriske søstermodeller, der fik 57 point. Der er her tale om Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Toyota Proace Electric. El-varebiler med ekstraordinær rækkevidde på mere end 300 km.

Derefter kommer på tredjepladsen den nye Volkswagen Caddy, som opnåede 33 point – foran Toyota Hilux med 26 point og – med 22 point – den elektriske Aiways U5, der er en ombygget personbil.

Nytænkning af varerum

Udenfor de nævnte, nominerede køretøjer deltog Ford Mustang Mach-E, Maxus e-Deliver 9, Isuzu D-Max, Peugeot e-Boxer og Land Rover Discovery Hard Top (fabriksbygget pick-up).

Elektrificerede varebiler udgør en større og større andel af nye modeller på markedet – men juryen valgte Kangoo især for sin banebrydende ”Easy Load” udformning af varerummet, hvor styrken fra B-stolpen bl.a. er indeholdt i skydedøren sammen med forankringer i vange og tag.

Vice-mesterene vandt i fjor prisen Van of the Year i Europa for 2021 – men i Danmark betød Corona krisen, at der ikke blev holdt en 2021-kåring.

Kangoo som elbil i år

Vi kan i øvrigt nævne, at de fire elektriske søstermodeller også er på vej i brintudgaver med ekstra lang rækkevidde.

Men allerede i år præsenteres Renault Kangoo i Z.E. eludgaven – også den vil dukke op med brint-teknologi.

Stor forbedring

Tredjepladsen gik til Volkswagen Caddy, som virkelig er en forbedring fra forgængeren, hvad angår kvalitet.

Man skal dog vænne sig til digitaliseringen af instrumentering og kontakter – især når der er tale om en rigtig håndværkerbil. Motorudvalget er stort set kendt – og en plug-in hybrid udgave er først klar senere.

Spar 150.000 kroner

Hilux fik fjerdepladsen for sin momentstærke motor og fornemme kvalitet – som de færreste traditionelle pick-up modeller kan hamle op med.

Vi skal dog her nævne Land Rover-kandidaten, som af skattetekniske årsager faktisk kan sælges for 444.000 kroner plus moms for den deltagende, fabriksbyggede Hard Top (pick-up) udgave – det er 150.000 kroner mindre end for samme bil, når den ombygges til Van herhjemme.

Sidste deltagende pick-up, Isuzu D-Max, er stærk og velbygget – men drivlinen er vel svag, hvis man skal bruge den med fuld lastet trailer – hvad entreprenører og håndværkere ofte gør.

Ombyggede personbiler

Endelig skal vi nævne femtepladsen, der gik til Aiways U5 – og som er en topudstyret og velkørende elbil med 400 km rækkevidde.

Den og den deltagende Ford Mustang Mach-E elbil er begge ombyggede personbiler – hvor man faktisk kun kan spare momsen, men de er repræsentanter for udviklingen, hvor bl.a. flere kommuner kun ønsker at indgå kontrakter med underleverandører, hvis de kører i grønne køretøjer på bl.a. el og brint.

Som elbil fra bunden

Maxus e-Delivery 9 er i øvrigt en spændende og velbygget el-varebil med 224 km rækkevidde (WLTP) med 88,55 kWh batteri – som er flot for en stor elvarebil, der tilmed er udviklet som elbil fra bunden.

Det var dog første gang, at den otte mands store jury stiftede bekendtskab med bilen.

Peugeot stillede med en elektrisk Boxer varebil, som modsat e-Deliver 9 ikke er bygget som elbil fra bunden – men som bygges uden drivline i Italien og derefter monteres med el-drivline i Tyrkiet. Lang rækkevidde, men ikke enestående udformning.