Arla sætter efter påske tre nye elektriske mælkebiler i tjeneste. De skal supplere de el- og biogaslastbiler, som Arla allerede har i drift.

Bilerne kommer på vejene i samarbejde med DFDS, og Arla skruer samtidig op for tempoet i udskiftningen af køretøjer og forventer fremover at udskifte 25-30 diesellastbiler årligt med grønnere alternativer.

For to år siden blev den første store el-lastbil over 18 ton sat til at levere mælk til københavnerne som et forsøg. Forsøget er gået så godt, at Arla nu sætter nye el-lastbiler i drift. De kører alle på vindmøllestrøm.

67 pct. mindre CO2

De nye el-lastbiler forurener markant mindre end dieselbiler. Faktisk udleder de 67 procent mindre CO2. Samtidig støjer de markant mindre, så de generer omgivelserne mindre.

”Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt,” siger Henrik Lilballe Hansen, landedirektør for Arla Danmark.

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transport, produktion og distribution ud til forbrugerne.

200 grønne Arla lastbiler

200 Arla-lastbiler skal på sigt køre på el og gylle (biogas).

I dag ejer Arla godt 200 lastbiler i Danmark, der kører mælk ud til ca. 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af Arlas distributionslastbiler vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening.

I øjeblikket kører 10 biogaslastbiler rundt på vejene i Danmark, som i løbet af 2023 bliver suppleret af yderligere syv biogaslastbiler. Biogasbilerne sparer godt 35 procent CO2 i forhold til normale dieselbiler, fordi de populært sagt ”kører på gylle.”

Samarbejde altafgørende

Men også el-lastbiler skal hjælpe på den grønne omstilling, og forventningen er, at de to nye el-lastbiler er de første af mange flere. Arlas første og egne el-lastbil var fra MAN. De nye el-lastbiler er fra Volvo.

Samarbejder og partnerskaber som det, som DFDS har med Arla, er afgørende for at nå i mål med DFDS’ ambition om at blive CO2-neutral i 2050.

”Allerede i 2030 skal vi i DFDS have nedbragt vores CO2-aftryk med 45 procent. Dette samarbejde er vigtigt i den sammenhæng. Det er de mange små skridt, der tilsammen vil gøre en forskel,” siger Niklas Andersson, der er direktør for DFDS’ logistikforretning.

125 ellastbiler 2023 og 2024

DFDS har opstillet ambitiøse mål for deres grønne omstilling – og man er blandt andet i gang med at udskifte en del af lastbilflåden til el-lastbiler.

I første omgang har DFDS bestilt 125 nye el-lastbiler til levering i 2023 og 2024, som allerede er ved at blive indsat i forskellige europæiske regioner.

De nye el-lastbiler, der skal køre for Arla, skal hovedsageligt levere mælk ud fra Ishøj, hvor der er ladestation og værksted.

Satser på flere ladestationer

Men ambitionen er at få flere ladestationer og dermed flere muligheder for el-levering af mælken flere steder i landet, som for eksempel Slagelse, Christiansfeld og Hobro, hvor Arla har mejerier.

El- og biogaslastbiler er bare en del af en række initiativer, som Arla har igangsat for at gøre transporten grønnere.

Arlas chauffører er blandt andet blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof.

Maksimalt 80 km/t

Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

”Som led i vores mål om at blive CO2-neutrale arbejder vi i Arla på at gøre al distribution grøn. Vi er derfor glade for, at forsøget med vores første el-lastbil er gået så godt, at vi kan skrue op for antallet,” siger landedirektør Henrik Lilballe Hansen.

Der bliver ikke oplyst om finansieringen af de elektriske mælkebiler.

Fakta om el-lastbilerne:
Lastbilerne forventes at kunne køre 150-175 km per opladning.
En fuld opladning af batteriet tager seks-otte timer.
El-lastbilen støjer markant mindre end en normal dieselbil.
Strømmen til lastbilen kommer fra Clever, der leverer grøn strøm
To af el-lastbilerne kommer til at køre mælk ud i Storkøbenhavn efter påske.
Én af el-lastbilerne skal hjælpe distribution andre steder i Danmark

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk