Man skal ruste sig med tålmodighed, hvis man har planer om at købe den nye kompakte elektriske minivan fra Ford Pro erhvervsbiler – E Transit Courier – for den lander formentlig ikke herhjemme før kalenderen er skiftet til 2025.

I hvert fald er bilen først planlagt lanceret i tredje kvartal i 2024 – og Danmark står normalt ikke øverst på lanceringslisterne.

Kendte motorer

Allerede i år kan man måske få bilen leveret med kendte benzin- og dieselmotorer – for man kan bestille den denne sommer, og de første kunder får den leveret sidst på året. Her begynder produktionen i tredje kvartal i år.

Benzinudgaver er forsynet med 3-cylindret 1,0 liter motor med 100- eller 125 hk. Den 4-cylindrede dieseludgave på 1,5 liter får 100 hk.

Standard er en 6-trins manuel gearkasse. Den store benziner fås med 7-trins dobbeltkoblings-gearkasse.

136 hk eludgave

Den elektriske Courier får en ydelse på 100 kW (136 hk) og et drejningsmoment på 290 Nm – plus B-pedal for opsamling af strøm. Rækkevidde er ikke oplyst – men der har i britiske medier været gættet på 200 km.

Eludgaven får en 1-trins trinløst automatgear – med valg imellem eco, normal og ”slippery” mode.

Anden generation Courier får med 2,9 kubikmeter et 25 pct. større varerum og en luge ind til kabinen, så man kan transportere længere genstande. Så bliver varerummet tre kubikmeter. Varerumslængden er 1.803 mm – 2.661 mm med åben luge. Varerumshøjden er 1.253 mm.

44 liter frunk

Nyttelasten (fabrikstal) er på ca. 700 kg. Trailervægten 750 kg (i eludgaven) – og 1.000/1.100 kg (i hhv. benzin- og dieseludgaven).

Som den elektriske Mustang Mach-E får den elektriske Courier et aflæggerum under frontklappen – også kaldet frunk – på 44 liter. Det er første gang, vi ser det i varebiler.

Bredden mellem de bagerste hjulkasser er 1.220 mm, hvilket nu gør det muligt at transportere to europaller.

Elvarebiler sælger seks pct

Designet er tæt på den kommende Transit Custom, som ventes lanceret sidst på året – både som diesel og elektrisk.

”Vores varebiler er 100 pct. elektrificerede i 2035. I 2030 gælder det 75 pct. Men i dag er kun fem-seks pct. af Fords varebiler elektrificerede – men som vi ser med personbiler går udviklingen i dag hurtig,” siger Hans Schep, general manager, Ford Pro, Europa.

Udfordringer for trailerkunder

Han understreger, at det handler om miljøet og 0-emimssions løsninger.

”Der kan med el-varebiler være udfordringer med kunder, der i dag kører med høj trailervægt og lange distancer, men jeg er overbevist om, at udviklingen går hurtigt – og at vi hos Ford vil have løsninger for alle kunder,” siger Hans Schep.

35 minutters lyn-opladning

Ford forventer, at kunderne primært vil oplade i virksomheden eller hjemme – i en 11 kW wallbox tager det 5,7 timer. Med DC lader kan man lade med op til 100 kW. 35 minutter tager det så at oplade fra 10-80 pct.

Ford oplyser, at vedligeholdelsesomkostningerne i den elektriske Courier vil være 35 pct. under omkostningerne i dieseludgaven.

Adaptiv fartpilot er ekstra

Udstyret omfatter elektrisk håndbremse og nøglefri start. Nævnes skal også skiltegenkendelse, bakkamera, nødbremse, parkeringsassistent, linjevogter og LED lygter.

Den nye Courier har meget sikkerhedsudstyr som standard – men der skal betales ekstra for bl.a. adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm. I hvert fald adaptiv fartpilot burde være standard.

Alle E-Transit Courier har som standard et indbygget modem, der muliggør trådløse opdateringer, så kunderne for eksempel ikke behøver at besøge den lokale forhandler i forbindelse med opdateringer.
Infotainment-systemet er trådløs kompatibel med Android Auto og Apple CarPlay.

8 eller 12 tommer touchscreen

Den elektriske Courier har standard en 12 tommer digital skærm i instrumentpanelet og en 12 tommer touchscreen med SYNC 4-infotainmentsystem.

Udgaver med forbrændingsmotor har som standard otte tommer touchscreen.

Der kan vælges Courier med udstyrsniveauet Trend, Limited og Active. Man kan også få Courier som Double Cab udgave.

Bygges i Rumænien

Ford Transit Courier vil blive produceret på den nu tyrkisk ejede Ford Otosan fabrik i Craiova i Rumænien. Ford Otosan er kendt for deres fabrik i Kocaeli Tyrkiet, hvor Transit Custom og 2-tons Transit fortsat bygges. Courier blev også bygget i Tyrkiet tidligere.

E Transit Courier skal dele den nye elektriske platform med den kommende elektriske udgave af Puma personbilen, som bygges på samme fabrik.

Den helt nye Ford E-Transit Courier samt samme bil med forbrændingsmotorer vil for første gang blive vist frem for offentligheden d. 18.-20. april på ’Commercial Vehicle Show’ i Birmingham i Storbritannien.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk