Normalt befinder man sig i millionklassen, når man vil køre Jaguar herhjemme – men takket været en lavere afgift, fordi der er tale om en plug-in hybrid bil – er vi med F-Pace SUV udgaven pludselig steget fra aristokratiet til direktionsgangen.

På hvide plader kan man få den for ”sølle” 875.000 kroner – men en gulpladepris ligger på cirka 500.000 kroner eksklusiv moms.

Biler som denne er jo mest til at cruise at sted – og man kan ved at vælge el sågar cruise helt lydløst. 53 km på ren el ifølge WLTP standarden. Vi lagde ud med 91 pct. opladning eller 41 km ifølge bilens instrumenter – og det er jo nok for mange, hvis de bliver i lokalområdet, hvad enten det er rundt om godset eller down town.

En racerbil

Her yder elmotoren så 143 hk – og det er rigeligt til at cruise. Det bliver så til 404 hk, når både benzin- og elmotoren er slået til, og så får man pludselig en racerbil mellem hænderne.

Man kan så benytte den 8 trins automat-gearkasse – evt. via de dobbelte skifteplader bag rattet.
Den 2-liters englænder når 100 km/t på kun 5,3 sekunder og topfarten opgives på 240 km/t.

Den har firehjulstræk, som gør den sikrere på en regnvåd vognbane eller på løst underlag. 4×4 går dog lidt ud over økonomien.

Vælg Dynamic

Man kan vælge at køre i forskellige set-up af affjedringer alt efter ens temperament. Vi fandt, at ”Dynamic” var det rareste på langturen – det bliver for blødt i ”Comfort.” Man indstiller så opsætning af både styretøj, motor, gearskift og affjedring.

Det tager en halv time at hurtiglade bilen 80 pct. – men skal man på tværs af landet, betyder det jo, at turen bliver ret lang, hvis man lade hele tiden. Man kan også vælge ”Save” knappen og så køre på benzin, til man når frem til den næste byzone.

Vi skulle faktisk på tværs af landet – fra udgangspunktet i Aarhus til målet i København, og her sparede vi strømmen, vil vi var i hovedstaden.

Fem timer til opladning

Der tager til gengæld fem timer af lade hjemme via wall box – fordi bilen kun oplader med én fase.

Her kan man også indstille systemet til opladning ved at vælge ”Smart” opladning i stedet for ”Øjeblikkelig” opladning. Man skal bare angive et afgangstidspunkt eller man kan vælge tidspunkter på billig strøm. Nemmest er nok at bruge en app til formålet.

Bilen har en stor 11,4 tommer skærm, der kræver lidt tilvænning at benytte – for der er flere sider, man skal kende. Således indstilles sædevarmen fra side to, og det kræver jo oftest, at man slipper øjnene fra vejen imens, med mindre man lærer stemmestyringen at kende.

Stor nydelse

Til gengæld har Jaguar lagt al indstilling af klima og ventilation mm i et panel under skærmen.

Det er en stor nydelse af køre i Jaguar F-Pace – ikke mindst fordi bilen er voldsom luksuspræget med sit lyse læderindtræk og sort/hvide læderrat. Man sidder godt i sæderne.

Dertil en instrumentering og dørsider med træindlæg. Der er aflæggeplads under midterkonsollen mellem sæderne foruden i midterkonsollen og i handskerummet, der er forsynet med lås.

Trækker to tons

Batteriet på 17,4 kWh fylder meget og gør bunden i bagagerummet/varerummet skævt – med et fald på syv cm. Til gengæld er der fire fastgørelseskroge. Læssehøjden har vi målt til 760 mm – og der er el-bagklap.

Der helt store plus for bilen er, at den må trække to tons på krogen – og det vil mange kunder sikkert være glade for.

Vi skal påpege, at der ikke er et rum til ladekablerne

Gasdæmpet frontklap

Vi kan også nævne, at frontklappen er gasdæmpet – det passer sig godt i en luksusbil. Til gengæld havde testbilen ikke el-soltag standard,

På udstyrssiden kan vi nævne 19 tommer aluminiumsfælge med 255/55 dæk, adskillelige usb-stik (a og c) samt 12 volt stik.

Desuden navigation, to zone klimaanlæg, apple car play, android auto – og centerplaceret speedometer lige foran chaufføren – helt som i gamle racerbiler.

Adaptiv fartpilot ikke standard

Når man sætter krydser ved ekstraudstyret, skal man begynde at tilkøbe en sikkerheds assistentpakke (Driver Assist Pack), som består af bl.a. adaptiv fartpilot og blindvinkel-alarm. Merprisen er kun 15.792 kroner plus moms.

Dertil kommer ekstra 5.460 kr. for klimapakken Cold Climate Convenience Pack.

I denne prisklasse burde især ACC være standard – og når pakken ikke koster mere, kan man ikke forstå, at det ikke er standard.

Fakta Jaguar F-Pace p400e 2,0 phev AWD S:
Motor: 4 cyl. Turbo
Slagvolumen: 1.998 ccm.
Elmotor: 143 hk.
Ydelse benzinmotor: 300 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.500 omdr.
Samlet effekt: 404 hk.
Samlet moment: 640 Nm.
Forbrug WLTP snit: 45,5 km/l.
Elektrisk forbrug: 53 Wh/km.
Rækkevidde ren el WLTP: 53 km.
CO2 udslip 49 g/km.
Topfart: 240 km/t,.
Acc. 0-100 km/t: 5,3 sek.
Træk: Firehjulstræk.
Varerum: 1.300 liter.
Køreklar vægt: 2.189 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.000 kg.
Akselafstand: 2.870 mm.
Bremser: Vent. Skiver for og bag. esc. ABS.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Garanti: 5 år/150.000 km.
Garanti batteri: 8 år.
Basispris uden udstyr ekskl. moms: 490.881 kr.
Pris van testbil ex. moms med udstyr: 512.133 kr.
Pris hvide plader: 875.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk