Fremgangen i antallet af nye vare- og lastbiler indregistreret herhjemme er ikke kun et dansk fænomen. Kun tre ud af syvogtyve lande i EU, oplever et fald. Ti lande oplever større stigninger end Danmark. Det viser tal fra bilproducenternes forening ACEA samt EU’s statistiske kontor, Eurostat.
Salget af både lette og tunge kommercielle køretøjer i Europa er steget ti måneder i træk i forhold til samme måned året før. Samlet set steg antallet af ny vare-og lastbiler samt busser med 9,3 pct. i årets første seks måneder sammenlignet med første halvår 2013.
Det er især salget af lette erhvervskøretøjer under 3,5 tons, der er er med til a give fremgangen, men også salget af nye lastbiler over 16 tons er i fremgang – nemlig plus 5,7 pct. i år til dato.
Fra minus 2,1 til plus 5,7 pct.
Udviklingen i antallet af nyregistrerede erhvervskøretøjer i årets første halvår svinger fra minus 2,1 pct. i Belgien til plus 58,7 pct. i Portugal.
Det er alene Belgien, Finland og Holland som oplever tilbagegang. Der er fremgang på alle de øvrige markeder – og ti lande oplever større stigninger end vi gør i Danmark.
”Adskillige års forsigtighed har resulteret i et stort behov for at udskifte bilflåden. Samtidig oplever vi en forsigtig økonomisk optimisme i de fleste europæiske lande. Samlet set er det forklaringen på de positive salgstal for vare- og lastbiler i Europa”, siger Thomas Møller Sørensen, adm. direktør i DI’s autosektion ”Bilbranchen.”
17 pct. flere varebiler herhjemme
Den generelle tendens, som går på kryds og tværs af Europas landegrænser, er med til at understøtte den positive udvikling, som man har oplevet i vare- og lastbilsalget herhjemme, oplyser Bilbranchen.
I årets første seks måneder er der i Danmark indregistreret 17 pct. flere varebiler end samme periode sidste år, imens salget af lastbiler over 16 tons stort set er uændret på plus 0,5 pct. ifølge officelle tal fra De Danske Bilimportører, DBI.
Eurostats seneste tal viser, at erhvervstilliden i europæiske fremstillingsvirksomheder er mere afdæmpet. For de seneste års stigende forventninger nu er bremset op. Det skyldes bl.a. situationen i Rusland.
”Det vil derfor blive interessant at følge, om markedet for erhvervskøretøjer kan forsætte de seneste mange måneders gode takter,” siger Thomas Møller Sørensen.