Kinesiske Dongfeng udstiller på IAA transportmessen I næste måned I Hannover.
Dongfeng er en af de største lastbilsmærker på hjemmemarkedet – og har gennem årene indgået flere joint venture aftaler med større europæiske producenter. I dag er man etableret i Østeuropa, Afrika, Sydamerika og Sydøstasien.Produktionen er cirka 200.000 lastbiler om året.
Nu vil selskabet så være en større spiller på verdensmarkedet – og vil gerne danne partnerskaber med europæiske virksomheder.
Indtjening: 416 mia. kr. i 2013
Det er ikke en lille forretning, der rykker til Europa. 416 milliarder kroner. Så meget var indtægten for den kinesiske lastbilproducent i fjor.
På IAA udstiller de tre nye lastbiler: Dongfeng KX, KL og KR. Man bygger både store og små lastbiler – til alt fra distributionsbiler og eksportbiler til terrænbiler og entreprenørbiler – og producerer også varebiler, som man bl.a. sælger på det russiske marked, hvor VOTY.dk mødte producenten i forbindelse med Comtrans messen i for.
Det er en fabrik, der producerer hele lastbilen selv – også motorer og gearkasser
Forstærke bevidstheden
”Ved at deltage på IAA, vil Dongfeng forstæke bevidstheden af vores mærkvare samt vores produkter – og tillige udvikle partnerskaber rundt om i verden,” siger Gary Huang, præsident i Dongfeng Trucks.
For at understrege, at man mener markedsføringsplanerne jorden rundt, så er man sponsor på en af bådene i dette års Volvo Ocean Race.
Dongfeng blev først etableret i 1969 – og man har sin egen udviklingsafdeling i Kina. Hovedkontoret er i byen Shiyan, i Hubei provinsen midt i Kina. Der er 30.000 ansatte, man har ialt 15 fabrikker samt et avanceret teknisk center.