Maxus-modelprogrammet bliver i år udvidet med flere forskellige modeller i løbet af i år – og for første gang er lastbiler på programmet.
”Lastbilen Maxus EH300 er netop kommet og de to første er allerede solgt – og er under opbygning hos opbygger-virksomheden Plagborg i Vejle. Bilerne forventer vi er ude at køre i efteråret,” siger adm. direktør i RSA Danmark, Steffen Vilstrup.
EH300 kommer med et 127,74 kWh batteri og en egenvægt på 3.500 kg.
Nicheprodukt
”Lastbilen er et nicheprodukt og vil ikke blive solgt via Maxus-forhandlernetværket. Der vil være en enkelt forhandler i Danmark, men landsdækkende service,” siger Steffen Vilstrup.
Han peger på, at små el-lastbiler er i sin spæde start i markedet i Danmark.
”Men vi forventer at Maxus EH300 kan blive begyndelsen på en elektrificering af mindre lastbiler i Danmark. Lastbilen med en totalvægt på 7,5 ton med en lasteevne på 3.200 kg afhængig af opbygning.”
Elektrisk 1-tons varebil
Varebilen Maxus e-Deliver 7 – i størrelse med de fleste 1-tons kassebiler a la Ford Transit Custom – kommer i slutningen af året i størrelserne 5,9- og 6,7 kubikmeter.
”e-Deliver 7 har den perfekte størrelse til håndværkeren og vi forventer meget stor interesse for netop denne varebil,” siger Steffen Vilstrup.
Senere – formentlig i 2024 kommer den mindre e-Deliver 5 på det danske marked.
Maxus tre år i Danmark
”I forvejen er salget af e-Deliver 3 og e-Deliver 9 gået over al forventning de seneste par år – og vi har mange ordrer.”
2020 blev året hvor Maxus for alvor blev sat på Danmarkskortet som en af de vigtigste aktører for elektriske erhvervskøretøjer i Danmark.
Historien om Maxus
Det begyndte med modellen EV80. Den blev først produceret af britiske LDV som dieselvarebil i Storbritannien fra 2004 til 2009.
Med fabrikken gik konkurs og kinesiske SAIC endte med at købe konkursboet. SAIC genoptog produktionen i Kina i 2011.
I 2017 blev elektriske EV80 udviklet og eksporteret til bl.a. Europa – og til Norden året efter.
Fylder tre år i Danmark
Nu fylder Maxus i Danmark tre år, og der er sket meget siden begyndelsen.
”Vi er taknemlige for tilliden fra både kunder, forhandlere og samarbejdspartnere. Vi fortsætter vækstrejsen for Maxus i Danmark og vi har mange nye tiltag på vej til at elektrificere dagligdagen for erhvervslivet i Danmark,” siger Steffen Vilstrup.
Fakta – RSA Danmark:
RSA Danmark er en filial af RSA Norge. RSA Danmark er importør af bilmærkerne Maxus, BYD LCV, JAC Motors og snart KG Mobility (tidligere kendt som Ssangyong).
RSA er en nord-europæisk bilimportør i 12 lande, og har tæt på 250 forhandlere. Selskabet opnåede i 2022 en omsætning på over seks milliarder norske kroner og 11.000 solgte biler.
Som et privatejet norsk selskab med historie helt tilbage til 1936, har RSA udviklet stærke brands i flere markeder.
RSA har i dag hovedkontor i Drammen, og har også veletablerede kontorer i Danmark, Sverige, Finland, Polen og Tyskland.
I Danmark ligger hovedkontoret i Tranbjerg ved Aarhus.
RSA har opbygget et stort forhandlernetværk som strækker sig over hele Nord-Europa med mærkerne Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD og JAC.
Fakta – SAIC Maxus:
SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et mærke ejet af det kinesiske selskab SAIC Motors.
SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er producent og ejer af SAIC Maxus’ person- og varevogne. Selskabet er Kinas største børsnoterede bilproducent.
Virksomheden blev grundlagt i 1958 og er gået fra at være en traditionel industrivirksomhed til at blive en verdensomspændende leverandør af biler og mobilitetstjenester.
På verdensplan rangerer SAIC Motors som den syvende største bilproducent og er kendetegnet ved at være en fremadrettet producent med fokus på udvikling og innovation.
SAIC Maxus blev grundlagt i 2011 og har været på det nordiske marked siden 2018. Siden da har mærket haft succes i alle de nordiske lande, og er blandt de bedst sælgende elbiler i de nordiske lande.
Maxus er på kort tid blevet en konkurrent på det danske el-varebilmarked og har lige nu et forhandlernetværk på 33 forhandlere fordelt i hele Danmark.