Med en rækkevidde fra start på 460 kilometer (388 kilometer ved starten på vores test) er Van-udgaven af den elektriske Kia e-Niro et godt tilbud på pakke-distribution med komfort i hovedsædet.

For med de tiltagende antal af kurér-kørsler i bycentre med varer fra nethandel, så er der behov for kompakte varebiler, hvor det ikke er varerummets størrelse, det handler om.

Godt bud på Last Mile

De store elektriske kassevogne passer dårligt til diverse gågader, og da de helt små el-van’s – også kaldet pizza-biler – lader vente på sig, så er en ombygget, elektrisk personbil et godt bud på ”Last-Mile” transport.

Men med næsten 400 km rækkevidde, tager den også omegnen med.

Komforten i den testede bil var god, man når man fjerner motorstøj, så høres tydeligere dæk- og vindstøj.

Masser af udstyr

Bilen havde Upgrade udstyrsniveau – plus et par pakker med super musikanlæg og glassoltag. Vi kan også nævne både a- og c type usb stik.

Der er en stor 10,25 tommer touchscreen med et mindre navigationsfelt. På skærmen skal man blade en del.

På rattet er der en del knapper – bl.a. valg imellem kørestil. Gearvalg foregår via en drejeknap i midterkonsollen.

Penge at spare

Der er også ventilation i sæderne og p-assistenter – men de ca. 40.000 kr. plus moms ekstra kan man undvære (selv om man bliver glad for glastaget). Uden udstyr koster bilen 234.000 kroner plus moms.

Eller omkring 100.000 kr. mindre end hvidpladeudgaven – for på gule plader trækker man jo momsen. Men vi må understrege, at der er mange om buddet i denne elbil-klasse, selv om ikke så mange tilbyder Van-udgaver.

Vi skal nævne udstyr som 360-graders kamera og god aflægge under gulvet i varerummet samt et par fastgørelseskroge. Batteriet ligger gulvet og tager ikke plads op for varerummet. Læssehøjden er på 760 mm.

19 kWh/100 km forbrug

Vi ladede op via en offentlig ladestander ekstra 27,9 kWh på lige godt tre timer – hvilket måske ikke er så hurtigt, men ok en aften, hvor vi ikke skulle køre videre samme dag. Men vi kunne fortsætte næste dag med en rækkevidde på 320 km ifølge instrumenterne.

Til slut var forbruget via instrumenterne opgjort til 19 kWh/100 km med kørsel på både motorvej og landevej – men overvejende bykørsel.

Et plus er tillige bilens frunk – et aflæggerum fortil, der også passer til ladekablerne – samt bilens varmepumpe, der aflaster batteriet..

Adaptiv fartpilot

I kabinen fandt vi også varme i sæde og (læder-)rat, elektrisk p-bremse, midterboks, handskerum – dog uden lås – og udvendigt tagbøjler, hækspoiler og aluminiumsfælge.

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne bilens adaptive fartpilot, LED forlygter, regnsensor, advarsel for bagfra krydsende trafik, blindvinkelassistent, nødbremse samt trådløs mobiloplader.

Endelig skal vi understrege den syv års fabriksgaranti, som Kia har på alle deres biler – også på gule plader.

God komfort

Bilen er i øvrigt rimelig kvik – med enkel betjening af rekuperation via skiftepladerne bag rattet.

Den er også meget komfortabel – til den bløde side. Til gengæld optager affjedringen de fleste ujævnheder, og det er jo fint med vores elendige velbelægninger i mange byer herhjemme.

Det er jo så ikke en racerbil, men i dagligdagen er den god.

Faktaboks Kia e-Niro Van Upgrade:
Elmotor: 204 hk.
Moment: 255 Nm.
Batterikapacitet: 65 kWh.
Rækkevidde WLTP-snit: 460 km.
Ladehastighed DC hurtiglader: 72 kW.
Opladning 11 kW AC lader: 6,5 timer.
Topfart:167 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,8 sek.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.757/2.200 kg.
Akselafstand: 2.720 mm.
Trailervægt med bremser: 750 kg.
Læssehøjde: 760 mm.
Varerum: ca. 1.400 liter.
Varerum: 1.280 x 1.540 mm.
Mellem hjulkasser: 1.050 mm.
Dæk: Continental EcoContact 60 – 215/55 R17.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Ekstraudstyr ekskl. moms: Ca. 40.000 kr.
Pris testbil ekskl. moms: 234.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk