Det kniber gevaldigt med vognmænds og chaufførers kontrol af dæktrykket. Det viste en dæk-razzia på rastepladsen Kildebjerg på Fyn, hvor Dækbranchens fællesråd havde fået lov at koble sig på en normal lastbil-kontrol.

I alt 265 busser og lastbiler blev genstand for politiets totalkontrol på Fyn – heraf 99 udenlandske.

Generelt er dækkene dog i orden, men de færreste er nok uvidende om, hvor vigtigt lufttrykket er – både for pengepungen og for sikkerheden.

Lavt dæktryk uheldsfaktor
Med i razziaen var direktør i Dækbranchens Fællesråd Volker Nitz, og han er nemlig ikke i tvivl om, at netop for lavt dæktryk har været en ulykkesfaktor ved sommerens dæksprængninger på lastbiler – ulykker, der i et enkelt tilfælde medførte dødsfald.

”Derfor udleverer vi også i forbindelse med kontrollen her en lille brochure, hvor man kan læse om fordelene ved ordentlig dækvedligeholdelse. Der er faktisk også penge at spare for vognmændene,” siger Volker Nitz.

Del af større razzia
Politiets omfangsrige totalkontrol for tunge køretøjer havde ud over Nitz og repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed også frivillige medarbejdere fra dækbranchen i Danmark, der deltog i kontrollen med deres såkaldte ”dækrazzia”, der tidligere på måneden har været rettet mod personbiler.

Tunge køretøjer i alle afskygninger blev fra motorvejen vinket ind igennem rastepladsens parkeringsområde, og kun få kunne fortsætte uden at blive kontrolleret af en hærskare af politifolk og medarbejdere fra både Beredskabsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Trafikstyrelsen.

Et særligt område for dæk
I et hjørne af kontrolområdet havde dækfolket så fået tildelt et par båse, hvor hovedformålet var at tjekke lastbilernes dæktryk og mønsterdybde og i øvrigt kontrollere dækkene for eventuelle skader.

Volker Nitz kunne efter formiddagens dækkontrol af omkring 30 lastbiler og vogntog konstatere, at det generelt ser positivt ud.

Dækkontrollen var kun vejledende for chaufførerne – medmindre politiet måtte gribe ind. Nogle af de kontrollerede køretøjerne tilhørte danske vognmænd, der til daglig er kunder hos de firmaer, der havde bidraget med de frivillige dækkontrollanter. Derfor var der også lejlighed til en nærmere snak med chaufføren om hvad, man sammen kunne følge op på bagefter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk