Den faceliftede og mere stilrene Renault Master har givet øget optimisme hos landets Renault-forhandlere – om end Corona-krisen har betydet en mindre opbremsning af salget.

Efter lanceringen sidste efterår og den seneste præsentation af den elektriske Z.E. udgave på Danlad messen for bæredygtig transport er der nu også et meget bredt produktprogram af Master, som giver forhåbninger for fremtiden.

Det fortæller produktspecialist Nicolai Elgaard fra importøren Renault Danmark.

Genbrug af teknik

Den seneste Master har stort set uforandret teknik – tillempet nye Euro 6d-Temp bestemmelser – nemlig 2,3 liter motor med dobbelt turbo.

Vores testbil blev venligst stillet til rådighed for test af autoriseret forhandler Bil Center Syd i Stensved ved Vordingborg.

Testbilen var en 3,3 tons kassevogn i H2L2 udgave med enkeltmonterede bagdæk. Varerummet var på 10,8 kubikmeter. Nyttelast er 1.137 kg. Trailervægt standard 2,5 tons – kan opvejes til 3,5 tons.
Bilen havde forhjulstræk og havde en motor på 150 hk og 385 Nm mellem 1.500- og 2.500 omdrejninger.

Rimelig smidig

Til 100 km/t klarer bilen på 12,1 sekunder og topfart opgives til 155 km/t. Ved kraftig acceleration hørtes en vis turbostøj, men det var ikke så højt.

Vi målte acceleration i femte gear fra 1.600 omdrejninger eller 60 km/t. I sjette gear 1.600 omdrejninger eller fra 70 km/t. Bykørsel kræver derfor flittigt brug af fjerde gear. Vil man have øget smidighed, må man op i 180 hk udgaven.

Gennemsnitsforbruget (WLTP-mål) er oplyst til 10,8 km/l eller 244 g/km. Der er diesel-påfyldning til venstre på bilen og AdBlue påfyldning til højre.

75 pct. kassevogne

Ifølge Renault er 150 hk kassevognen den model, der er bestseller herhjemme. Pris for testbil 228.990 kroner inklusive 30 pct. afgift, men inklusive moms. Kassevognene udgør 75 pct. af Master-salget. Resten er især chassiser med opbygning.

Testbilen var kun udstyret med tre fastgørelseskroge i varerummet på grund af gulvbeklædningen – da bilen nok er beregnet til reolopbygning. Men det gjorde det svært at fastgøre godset.

Nyt er fire store håndtag i varerummet til at lette indstigning – men der er ingen trinbrætter ved bagdøre eller sidedør. Læssehøjden er 540 mm.

Ny og mere markant design

Renault Master kendes i nyeste udgave på en mere stejl front – men mulighed for krom-lister grill’en.

Den nye model er først og fremmest blevet mere støjsvag og er bedre skruet sammen end tidligere – og dermed med forbedret komfort.

Man sidder godt bag (plast)-rattet – der dog kun kan indstilles lodret – med god støtte i sædet, men støtten i passagersædet til gengæld kunne være bedre.

God aflæggeplads

Vi skal nævne tre kopholdere og store flaskeholdere i dørene. I det hele taget god aflæggeplads overalt.

Fint er de to knager til frakken på bagvæggen – plus drejelig skriveplade på bagsiden af midtersædet.

Desuden – i modeller uden passagerairbag – er der et udtræksbord og stor kopholder.

Populære tekno-pakker

Danmark er et varebilsland, hvor kunderne ikke vil nøjes med en standardmodel. Derfor tilbydes favorable tekno-pakker i bilerne – disse pakker er ganske populære. Faktisk vælges de af 90 pct. af kunderne.

Listeprisen har været 16.700 krober, men lige nu er der tilbud på 4.373 kroner ifølge nettet.

”Danmark er blevet et udstyrsland, hvor kunderne godt vil have lidt ekstra komfort. Men meget bliver også opbygget herhjemme, fordi danske kunder er individualister – og så er det mest favorabelt i pris i forhold til, hvis det skulle bestilles via Renaults egen opbygger-sektion – Renault Tech, som bl.a. sælges i Sverige,” siger Nicolai Elgaard.

Adaptiv fartpilot – ikke p.t.

Så får man navigation, p-sensor for og bag, bakkamera, fartpilot, vidvinkelspejl, trådløs lader til mobiltelefon, blindvinkelalarm (BLIS), kraftige sidelister og en krompakke. Ellers får man air condition, hill holder, sidevindsassistent, trailer-sway assist (trailer-stabilisator) og regnsensor.

Nødbremsesystemet Citybrake koster 7.000 kr. plus moms. Derimod kommer der tidligst adaptiv fartpilot ACC til næste år.

”Vores kunder tilspørger ikke et sikkerhedssystem som adaptiv fartpilot. Her er det ikke mindst prisen, som er afgørende – især ved større ordrer,” siger Nicolai Elgaard.

Faktaboks Renault Master H2L2 150 hk:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.299 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 2.500 omdr.
Moment: 385 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Miljø: Euro 6d-Temp.
Forbrugs-gennemsnit (WLTP): 10,8 km/l.
CO2 udslip: 244 g/km.
Topfart: 155 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,1 sek.
Træk: Forhjulstræk.
Totalvægt: 3.300 kg.
Køreklar vægt: 2.049 kg.
Nyttelast: 1.137 kg.
Lasteevne: 1.164 kg.
Vogntogsvægt: 5.800 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.500 kg.
Akselafstand: 3.682 mm.
Mål sidedøre: 1.270 x 1.780 mm.
Mål bagdøre: 1.580 x 1.820 mm.
Varerum: 3.083 x 1.765 x 1.894 mm.
Varerum: 10,8 kubikmeter.
Læssehøjde ubelastet: 543 mm.
Bagdørsåbning standard: 180 grader.
Dæk: Continental Conti Van Contact ECO 225/65 R16c.
Pris testbil ekskl. moms: 228.990 kr.

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk