Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Stærk Mokka uden filter

Opel er i dag en del af PSA-koncernen i Frankrig (Peugeot-Citroën) – men nye Opel biler beholder deres tyske Opel-DNA.

Det gælder ikke mindst den nye udgave af Mokka, som er i Danmark i 2021 både i udgaver med el, benzin og diesel-teknik.

Kun diesel har fire cylindre

Kun dieselmotoren på 1,5 liter er fire-cylindret (med 110 hk) – benzinmotoren med 1,2 liters turboteknik er tre-cylindret.

Historien fortæller ikke, om Mokka senere kommer i en plug-in udgave. Bilen fås dog både som personbil og Van.

Den nye bilmodel er tidligere i eftermiddag blevet holdt over dåben på fabrikken i Tyskland – og den har som første model i modelprogrammet fået Opels nye frontdesign kaldet Opel Vizor og interiøret kaldet Pure Panel.

Genopfinder Opel

Denne instrumentering integrerer digitale skærme og fysiske knapper til en samlet brugerflade.

“Den nye Mokka stjæler rampelyset og vil ændre opfattelsen af vores brand. Med Mokka genopfinder vi Opel og introducerer vores design strategi for det næste årti. Den viser alt det som mærket står for i dag og i fremtiden: Mokka er sjov, økonomisk og innovativ. Den er den første Opel, der er elektrisk fra første introduktionsdag og et stærkt eksempel på, at vi tager vores ”Opel goes electric” strategi alvorligt,” sagde Michael Lohscheller, Brand CEO for Opel ved præsentationen i dag.

PSA’s CMP platform

Mokka er baseret på en ny version af multi-energi platformen CMP (Common Modular Platform) fra PSA. Denne letvægts platform tilbyder maksimal fleksibilitet under udviklingen af nye køretøjer.

Således kan dimensioner, hjulafstand med mere specificeres til det ønskede formål og platformen giver mulighed for at vælge mellem batteridrevet elektrisk motor eller forbrændingsmotorer.

Udviklet i Tyskland

Mokka er udviklet af Opel på hjemmebanen i Rüsselsheim i Tyskland. Der har været fokus på at holde vægten nede samt sikre en mere vridningsstabil konstruktion.

Mokka har tabt 120 kg i forhold til forgængeren, og på den elektriske version er man lykkedes gennem den lavtliggende integrerede batterikonstruktion at øge stivheden i chassiset med op til 30 procent.

Elektrisk fra begyndelsen

Mokka er så vidt vides den første model i Opels nyere historie, der er elektrisk fra første introduktionsdag.

Mokka-e er udstyret med en motor, der leverer 136 hk og 260 Nm drejningsmoment. Man kan vælge mellem tre køreprogrammer – Normal, Eco og Sport. For at spare energi og rækkevidde fra det 50 kWh store batteri er topfarten elektroniks begrænset til 150 km/t.

Et 100kW DC hurtiglader system, der gør det muligt at lade op til 80 pct. af batteriet på 30 minutter, er standard udstyr. Opel Mokka-e har en rækkevidde på 322 kilometer ifølge WLTP normen. Mokka-e kan lade med op til 11 kW og batteriet har otte års garanti.

GS Line specialmodel

Mokka kan se vidt forskellig ud alt efter trim niveau. Med GS Line fremstår den lille Opel mere rå og sportslig.

Den markante signaturliste, der strækker sig fra c-stolpen hen over sideruderne og frem til a-stolpens afslutning er i GS Line holdt i rød, hvor den fremhæver bilens længde og får samtidigt Mokka til at skille sig ud fra sine omgivelser.

Ydermere er alle kromdetaljer, selv den nye Vizor grill, holdt i højglans sort, den har sorte alufælge med rød kontrast, sort tag og interiøret er udstyret med sort loftsbeklædning, røde lister på instrumentbordet samt specielt GS Line stof på forsæderne.

Bedre plads

På trods af en hjulafstand, der er to mm længere, er den nye Mokka 12,5 cm kortere end sin forgænger.  Totallængden er på 4,15 meter

Mokka fås med IntelliLux LED matrix forlygterne og Opel-signatur LED kørelys.

Opel Vizor, der er udviklet af Opels designafdelingen med chefdesigner Mark Adams i spidsen, vil komme til at omfatte alle fremtidige modeller i 2020’erne.

Stadig fysiske knapper

Luftdyser er skubbet i baggrunden og fremhæver Pure Panel, der samler de nyeste teknologier og de mest relevante informationer i et førervendt display.

For at bibeholde den intuitive brugerflade og holde fokus på vejen, har Opel designerne dog bibeholdt essentielle funktioner fysiske så som klimakontrollen, så den ikke skal findes i undermenuer og lignende. Modsat mange andre bilmærker.

Fås med Matrix lygter

Den nye Mokka fortsætter Opels strategi om introduktion af ny teknologi til alle segmenter. Den kompakte SUV lander i B-segmentet.

Opel er førerende inden for lysteknologi og Mokka kommer derfor i alle varianter med den nyeste generation af LED lygter både for og bag.

Fås med adaptiv fartpilot

Mokka kan også fås med avanceret adaptiv fartpilot, der automatisk justerer fart og bremseafstand til bilen foran, mens den aktive linjevogter holder Mokka i midten af vejbanen. Om udstyret er standard i Danmark, vides ikke p.t.

Derudover er elektrisk parkeringsbremse og skiltegenkendelse standard mens 180 graders panorama bakkamera kan fås som ekstraudstyr – ligesom navigation.

Flere slags ergonomiske sæder kan fås i Mokka. Eventuelt betrukket med alcantara- eller læder.
Multimedie systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto og fås i en syv tommer farveskærm eller i den større 10 tommer højopløselige skærm, der begge fås i det nye Pure Panel.