Interessen for automatgear i det store varebilsegment får Renault til at holde fast i deres Master model med 150 hk – for det betyder, at man fortsat kan tilbyde automatgear, hos Renault kaldet ”Quick Shift.”

Den 150 hestes motor er ikke forberedt for Euro 6 miljønormen som den nye motorprogram – så automatgear og formentlig som dobbelt-kobling bliver formentlig klar til Euro 6 kravets indførelse i 2016.

Den nye model, som blev præsenteret i forbindelse med Birmingham Motor Show tidligere på året, har i disse dage første kontakt med europæiske varebil-journalister ved presse-lanceringen i København.

Forbedret brændstoføkonomi
Her er det ikke mindst de nye 2,3-dobbelt turbo motorer, som er spændende – ikke mindst for den forbedrede brændstoføkonomi – og muligheden for trailervægt på 3,5 tons i visse udgaver

Det er nemlig ikke kun med et facelift, som Renault nu har ændret deres Master-serie – ud over de nye motorer er der nye sikkerhedssystemer som trailer-assistent og bakke-assistent er en del af nyhederne.

Udvendigt er der kun sket kosmetiske ændringer med større Renault-logi i grill’en – men ellers er meget nyt.

Fire motorstørrelser
De nye motorer yder 110-, 125-, 135- og 165 hk, hvor de to største har biturbo-teknik – og der er tale om biler med totalvægt mellem 2,8- og 4,5 tons. Serviceintervallerne er nu på 40.000 km.

Turboladerne sidder bag hinanden – og arbejder sammen eller hver for sig for at komprimere indsugningsluften. Resultatet er højt drejningsmoment ved lave omdrejninger og bedre præstationer ved høje omdrejninger. En ECO-knap sikrer, at man kan opnå 10 pct. brændstofbesparelse.

På sikkerhedssiden har den nye Master fået trailer-assistent og esc-stabilitetssystem i seneste generation. Kører man på løst underlag eller på sne, har bilen udvidet antispin system kaldet ”Extended Grip.”

350 udgaver
Master kan fås i 350 udgaver – med udgangspunkt i tre akselafstande, fire længder og tre højder samt muligheder for både for- og baghjulstræk.

VOTY.dk har kørt i de tre største udgaver – den mindste har ikke været tilbudt. Master sælges også som Opel Monavo, og ved præsentationen af den nye Movano i Tyskland for nylig, prøvede vi 125 hk uden turbo og 165 hk med turbo – og hvor 125 hk måske nok er fint i det flade Danmark, så er den 165 hestes biturbo-version ganske imponerende med masser af overskudskraft og fint moment i selv højt gear ved lave omdrejninger.

Ved Renault præsentationen i går prøvede vi i går den 135 hestes biturbo udgave – og den er virkelig også meget smidig at køre i. Vi kørte cirka 100 km i Nordsjælland – og udover den spændstige motor og de gode køreegenskaber skal vi understrege den forbedrede komfort i kabinen.

Størst forbedring i den store
Det er dog det i den største 165 hestes udgave, der også 14,6 km/l, at brændstofbesparelserne er størst i forhold til den nuværende 150 hestes topversion, som klarer 11,4 km/l.

Den 135 hestes udgave klarer også 14,6 km/l – men har slet ikke samme præstationer at prale af.

Ved præsentationen af Master for kunder og leasingselskaber i går pegede varebilschef Jonas Nielsen, at man bl.a. satsede meget på to 165 hestes udgaver – en ekstra lang L4 udgave med baghjulstræk målrettet entreprenører, og en forhjulstrukket halvlang L2 udgave med samme teknik, der er under seks meter lang – alt en ægte brobil, hvor pendlere mellem landsdelene kun betaler den lave brotakst.

Total Cost of Ownership
Den nye Master er klar i september i samme prisniveau som den nuværende Master-serie. Men priser er ikke længere det, som tales så meget om i varebilbranchen. Derimod TCO eller Total Cost of Ownership. Altså køretøjets totaløkonomi.

”Priser kan man selvfølgelig forhandle med kunden om – men det handler mere om TCO, hvor finansiering og service spiller en større rolle i dag,” siger flådechef Peter Nielsen, Renault Danmark.

Fakta Renault Master 165 hk:

Motor: 4 cyl.  dobbeltturbo. Stop/start.

Type: Common Rail  – Euro 5.

Slagvolumen: 2,3 liter.

Ydelse: 165 hk v. 3.500 mdrejn.

Eco-knap: 10 pct. forbedret økonomi.

Moment: 360 Nm v. 1.500 mdr.

Forbrugssnit. 14,6 km/l.

CO2 emission: 180 g/km.

Bremser:ABS og esc (ESP).

Varerum: 8-17 kubikmeter.

Max trailervægt 3,5 tons.

Trailer: Trailerstabilitets-kontrol.

Bakke-starthjælp: Hill-start-assist.

Dæksikkerhed: Dæktrykskontrol.

Serviceinterval: 40.000 km (fabrik).

 

 

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk