Det er sjældent, at bilfabrikker vælger Danmark til international præsentation af nye bilmodeller – men det sker i disse dage med udgangspunkt på Docken i Københavns Nordhavn – og så kørsel på ruter i Nordsjælland.
Men faktisk blev den allerførste Trafic også vist i København i 2001 – med testkørsler i Sydsverige. Dengang var arrangementet et fælles arrangement for Renault Trafic og søstermodellen Opel Vivaro.
Jeg har været med, det det gik løs begge gange – og nu – i 2014 udgaven- har jeg prøvet her den 115 hestes model med enkelt turbolader og 140 hestes model med dobbelt turbolader på en tur til Arresø og retur i den store model og en smuttur til Dragør i den mindste udgave.
Trafic kommer først til kunderne i september – men priserne er allerede på plads. De spænder fra 187.900 kr. plus moms for 1,6 liters 90 hk single-turbo-motor til 207.900 kr. for dyreste 1,6 liters 150 hk med dobbelt-turbo.
Overraskende 115 hk motor
Faktisk overrasker den 115 hestes udgave med usædvanlig behagelig motorkarakteristik, hvor den 140 hestes er lidt voldsommere. For de fleste vil den 115 hestes være fin herhjemme – og der er nok den, sammen med den 120 hestes biturbo-udgave, som vil finde flest danske kunder.
Det er slående, at der mangler lidt af det bundtræk, som de gamle 2-liters modeller havde – men når man skærer 400 kubik af motoren, rammer det smidigheden – forstået sådan, at gearene skal benyttes flittigere. Men så er der heller ikke problemer.
Man skal bare vide, at der ikke er trækkraft i sjette gear før ved cirka 85-90 km/t (cirka 1.800 omdrejninger) i den 140 hestes udgave, mens den 115 hestes udgave allerede havde trækkraft i sjette gear fra cirka 65-70 km/t (godt 1.500 omdrejninger).
Euro 6 miljøkrav i 2016
Det er bare måden at gøre det på, når man skal opfylde kommende Euro 6-miljøkrav i 2016. Så må man arbejde med SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction) og AdBlue tilsætningsstof (et urinstof) – systemet kendes allerede fra lastbiler.
Køreegenskaberne er tilfredstillende – og de nye sæder og nye instrumentering byder på bedre komfort. Når det gælder sikkerhed, er esc stabilitetssystem standard. Dertil kommer hill-start-assist, trailer stabilitetssystem (når træktøjet er monteret på fabrikken) – og bilen tager hensyn til bilens last (Load Adaptive Control).
I kabinen følges moden – med holder til iPhone (Smartphone) og iPad (Tablet), bunkevis af aflæggeplads – bl.a. under passagersæderne, midtersædets ryglæn kan slås ned og åbne for et mindre kontor. Bilen fås også med Renaults touchscreen med navigation samt bl.a. R-Link og R&Go, som kendes fra personbilsprogrammet.
Gammelt samarbejde
Samarbejdet mellem Renault og General Motors går mange år tilbage – faktisk tilbage til 60’erne og 70’erne i bl.a. Sydamerika, hvor Renault varebiler blev branded som Chevrolet – men det helt store europæiske samarbejde har kørt med succes i 13 år, hvor Opel/Vauxhall og Renault viste deres fælles varebils-projekt Vivaro og Trafic, som dengang straks blev Årets Varebil i Europa.
Men de aldersstegne modeller trængte efterhånden til fornyelse – især på sikkerhedssiden. Dårlige crashtest-resultater for nylig i Euro NCAP testen var en bet, men bilerne sælger fortsat godt – med Trafic på tredjepladsen i varebilssalget i Danmark de tre første måneder i år og Vivaro lige efter med 5,1- og 5 pct. markedsandel.
Motorerne, som er nye 1,6 liters bi-turbo udgaver, bygges i Frankrig. De er efter Euro 5 miljøbestemmelser, men Euro 6 er klar til de kommende regler i 2016.
Ekstra køling
Motorerne skal også anvendes i de kommende større Renault personbiler – men her er der gjort ekstra ud af bl.a. køling på grund af den større byrde, en lastet varebil trækker. Kølingen sikrer også køling af varer i handskerummet.
Mest grøn er bi-turboudgaven på 120 hk, der går godt knap 17 km/l. Momentet er 320 Nm ved 1.500 omdrejninger. Den nye motorgeneration sikrer bl.a. lavere støj og dermed øget køreglæde.
Basisudgaverne med enkelt turbo og 90 og 115 hk er billigere, men er ikke så grønne. Ydelserne i de nye motorer svarer stort set til de gamle 2-liter dieselmotorer i de gamle modeller. Der er især set på mindskning af friktion, øget indsprøjtningstryk, anden forbrænding og bedre økonomi med stop/start system. Aerodynamisk er bilerne forbedret 1,3 pct.
Låge i varerummet
Trafic har nye løsninger i varerummet med en låge i adskillelsen og en gennemføring til kabinen kan klare rør og plader på 4,15 meter.
En plade og en pal sikrer, at en kortere plade ikke kommer hele vejen ind i kabinen. Er emnerne endnu længere, kan den venstre bagdør ekstraordinært låses fast under kørslen.
200 liter mere varerumsplads er det blevet til i bilen, bl.a. takket været et varerum, der er 13,7 cm længere. Man kan også få holdere i varerummets loft, som kan bruges til at opbevare stiger. Der er 18 fastgørelseskroge i den lange L2 udgave. Bilerne kan laste 85 kg mere, så bagakslen er forstærket.
80 pct. nye dele
80 pct. af delene er nye. Gamle dele er bl.a. visse karosseridele så som inder-skærme. Interiøret har plads til både montering af iPhone og iPad – for første gang, men ellers kan man bestille en 7-tommer touch-screen med navigation. Der er aflæggeplads 14 steder – 90 liter i alt – bl.a. med et midter-ryglæn i to dele med både aflæggeplads og med klipsholder til dokumenter – samt ekstra plads i dørene.
Er udsynet besværligt, er der et spejl i solskærmen i passagersædet, der så viser udsigten lamgs siden af bilen – i den blinde vinkel.
M: Faktaboks Renault Trafic 1,6 biturbo:
Motor: 1,6 liter biturbo.
Miljø: Euro 5.
Ydelse: 140 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 340 Nm v. 1.500 omdr.
Topfart: 181 km/t.
Økonomi: 16,4 km/l.
CO2: 160 g/km.
Vendediameter (kantsten): 13,7 m.
Varerum: 2.937 x 1.662 x 1.387 mm.
Hjulkasser: 1.268 mm.
Sidedør: 1.030 x 1.284 mm.
Varerum: 6 kubikmeter.
Trailervægt m. bremser: 2 tons.
Nyttelast: Max. 1.244 kg.
Køreklar vægt: 2.075 kg.
Pris: 207.900 kr. plus moms.
Priser 90 hk: fra 187.900 kr. plus moms
(Vægte: fabriksopgivelser)