Af Finn Bruun

Det overraskende kinesiske nej til P3 Alliancen med deltagelse af Maersk Line rykker ikke ved den positive vurdering af Maersk Line.

Efter at både USA og EU havde godkendt alliancen mellem Maersk Line og de to øvrige europæiske containergiganter, CMA CGM og MSC, kom det som en overraskelse, at kineserne ikke ville godkende P3 alliancen. Den skulle ellers sikre en bedre omkostningssituation og effektivitet for de tre rederier og deres kunder.

Nej’et som bl.a. bunder i, at Kina betragter P3 alliancen som en fusion, fik i første omgang Maersk-aktien til at styrtdykke på børsen.

Men nu vurderer Macquarie Equities Reseach ifølge Lloyds List, at Maersk Line er i så god fremgang, at det alligevel ser lyst ud i øjeblikket. Samtidig fastholder Moody’s sin rating for Maersks og CMA CGM’s obligationer.

Vurderingerne lægger dog ikke skjul på, at aflysningen principielt er negativ for Maersk, som havde regnet med en effektiviseringsgevinst og en konkurrencefordel. P3 Alliancen mellem de tre største containerrederier ville have lagt et stærkt pres på konkurrenterne, heriblandt de statsejede kinesiske rederier.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk