Ford overlod produktionen af deres succesfulde britiske lastbil Cargo til Iveco – men nu øger Ford salget af deres tyrkisk byggede Cargo i EU-lande.
Ford rystede vognmandsbranchen i Europa, da de droppede deres europæiske lastbilproduktion i Europa og solgte den til Iveco i 1986.
Ford Cargo var meget populær, også herhjemme som bl.a. ølbil, og Cargo vandt prisen Truck of the Year i 1982.
Tog over fra Transcontinental
Cargo havde fra 1981 begyndt at tage over fra Transcontinental serien, der dog ikke fandtes i så små versioner som Cargo. Den nye Cargo fra Ford Otosan i Tyrkiet er tættere på den gamle Transcontinental.
Den er udstyret med en 480 hk Ecotorc Euro 6 motor – og modsat tidligere sælges den også i EU lande – så som Romænien, Serbien, Kroatien, Ungarn og Bulgarien.
Snart følger Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien og Polen samt de tre baltiske lande. Nævnes skal også Hvide Rusland og Makedonien.
Serviceopbakning i Vesteuropa
Den nyeste Ford Cargo lastbil har også linjevogter og nødbremssystem.
Ford gør også meget ud af infrastruktur med salg og eftermarked af den nye Cargo, som sælges i 29 lande i Mellemøsten, flere afrikanske lande samt selve Tyrkiet.
De nyeste østeuropæiske markeder er kommet på plads i løbet af 2016 – og har etableret servicenetværk i Vesteuropa for de bl.a. østeuropæiske kunder.
Halvdelen skal sælges i Europa
Det er Fords plan at forbedre Euro 6 motorerne, og på lang sigt vil man eksportere én af hver tredje lastbil – ligesom halvdelen af eksporten ventes afsat på europæiske markeder.
Den tyrkiske Cargo fås som trækker, entreprenørudgaver og klassiske forvogn/hænger lastvognsopbygninger.