Ford har haft lidt fødselsproblemer med deres elektriske Transit Connect – med forskellige samarbejdspartnere, men nu går fabrikken for alvor ind i el-bilernes verden. Endda her i Europa, hvor man nu begynder at producere den seneste Focus udgave i el-udgave.

I 2014 begynder Ford to andet trin af deres grønne bølge i Europa med plug-in hybrid udgaven af C-Max, herhjemme tillige en af de mest solgte biler i den lette gulplade-klasse. Så den vil prismæssigt som Van pludselig koste omkring den halve i forhold til hvidplade-udgaven.

Spændende C-Max plug-in
Gulplademæssigt er den helt klar det mest spændende indtog i markedet. Focus Electric kan også blive spændende – især i st.car udgaven, der også sælges i en vis udstrækning som gulpladebil – dog langt fra i samme grad som C-Max.

Senere kommer så næste generation Mondeo som hybridbil. Den er allerede lanceret i USA under navnet Ford Fusion. Også den kan som stationcar fås som gulpladebil. Men den sælges dog kun i begrænset omfang.

Præsterer 175 km/t
Teknik er Focus Electric udstyret med en elmotor og litium ion batterier. Effekten svarer til 145 hk og det giver bilen en topfart på ca. 175 km/t.

Bilen er udstyret med en 6,6 kW integreret lader, som kan give bilen en rækkevidde på 100 km/t. Ladetiden er 2-3 timer på en 32 ampere ladestander. Fuldt omladet efter tre timer er rækkevidden 160 km.

”Den nye Focus Electric repræsenterer begyndelsen til en spændende ny tidsalder for Fords elektriske biler i Europa, og det demonstrerer  vores succes med ”One Ford”strategien i eksempelvis at gøre denne avancerede elbil tilgængelig til europæiske kunder, siger Barb Samardzich, der er vicepræsident  for produktudvikling i Ford og Europa.

Focus Electric teknisk set
Den amerikanske Ford-chef modtog også prisen Van of the Year 2013 for Ford Transit Custom under sidste års IAA udstilling i Hannover.

Ford Focus Electric, som er udviklet i USA, indeholder en brugerflade, der hedder ”Smart Gauge”, som kalkulerer og på display viser, hvor langt man endnu kan køre på strømmen.

Kørerens unikke opladning og forbrug af strømmen gennem opbremsninger og accelerationer vises også – og endelig forbrug gennem anvendelse af  eksempelvis radio og klimaanlæg.

Bygges på den normale Focus fabrik
Bilens teknik anvender bremseenergien og opsamler herved 95 pct. af de kinetiske energi, som normalt tabes ved opbremsninger.

Focus Electric bygges sideløbende med andre europæisk producerede Ford Focus I den tyske fabrik I Saarlouis – tæt ved den franske grænse. De første kunder i Europa kan købe bilen fra næste måned.

 

Leave A Reply