Ford Trucks og Iveco har valgt at samarbejde om et nyt lastbilførerhus – og har i første omgang indgået et aftale-memorandum for at undersøge potentielle synergier.
Den nye samarbejde med Ford Otasan – som omhandler alt vedrørende førerhuset inklusive systemer og komponenter – blev indgået i dag.
Ny EU-bestemmelse
Det handler også om en aftale, hvor man skal kunne udvikle konkurrencedygtige produkter i henhold til EUDirect Vision Standard bestemmelsen – og skabe forbedret aerodynamisk design til at mindske CO2 udslip.
Til stede ved underskrivelsen af aftalen var Gerrit Marx, CEO i Iveco Group og Luca Sra, Præsident i Truck Business Unit hos Iveco Group.
Dertil Haydar Yenigün, Præsident i Koç Holding Automotive Group samt Güven Özyurt, adm. direktør i Ford Otosan og Emrah Duman, Vicepræsident i Ford Trucks.
Gammelt samarbejde
Ford og Iveco kender hinanden fra gamle dage, da Ford Motor Co. i USA i 1986 helt droppede ud af lastbilsmarkedet i Europa – og overlod deres populære Ford Cargo lastbil mere eller mindre til italienerne.
Det gav et ramaskrig ikke mindst hos Fords kunder – og forhandlere – for Cargo-modellen havde trods alt vundet prisen ”Truck of the Year” i 1982 og var kendt som en robust og velkørende lastbil.
Tilbage i Europa
Ford Motor Co. kom siden på bedre tanker, for via sin tyrkiske samarbejdspartner Koc Holding – som man havde haft licens-samarbejde med siden 1977 i det fælles selskab Ford Otasan – er Ford som lastbil tilbage i Europa.
Ford Otosan står også bag produktionen af Fords varebiler – Transit 2 tons, Transit Custom og Transit Courier – i henholdsvis Tyrkiet og Rumænien.
Licens-produktion fra 1983
Fords ur-Cargo er blevet produceret i Tyrkiet siden 1983 – og i 2003 kom en ny udgave. I 2013 kom den nuværende Cargo, som i størrelse minder mere om Fords tidligere tunge lastbil Transcontinental.
Den nye Cargo har siden 2017 været eksporteret til en række europæiske lande – primært det tidligere Østeuropa.
Dansk importør
Allerede i 2018 kom en helt ny Ford F-Max – der samme år blev valgt som Truck of the Year i Europa. I fjor kom så den mindre F-Line til.
Ford Trucks sælges herhjemme gennem importøren Ford Trucks Danmark i Ringsted. Bag importøren står HAJ-gruppen med hovedkontor i Dalby syd for Køge.
Fra Stralis til S-Way i 2019
Når vi taler Iveco præsenterede man den nyeste S-Way lastbil i 2019 og X-Way modellen året efter. S-Way afløste modellen Stralis.
Iveco har haft en samarbejde med amerikanske Nikola, som har anvendt S-Way førerhuset under betegnelsen Nikola Tre.
Samarbejdet handlede mest om el- og brint-drivliner. Samarbejdet er dog stoppet – og Iveco arbejder i dag med koreanske Hyundai på denne front.