24 timer i døgnet bliver der nu arbejdet med at bygge Ford Ranger pick-up på Fords samlefabrik i Sydafrika.
Tredje skift er lige sat i gang fra mandag til torsdag – mens det tredje skift er muligt fredag for at samle op på opståede ekstra behov.
Ford Ranger er Europas mest solgte pick-up model og ligeledes populær i store dele af verden – så den stigende efterspørgsel har nu fået Ford til at øge produktionen med et tredje skift, så der bliver produceret Ranger hele døgnet.
58.000 flere biler end i 2011
Produktionen af Ranger modeller vil hermed blive øget fra 124.000 biler om året til 168.000 biler, og det er 58.000 biler mere end da seneste Ranger produktion blev indledt i 2011.
På dagsbasis betyder den øgede produktion, at 720 biler vil forlade samlebåndet mod 506 biler tidligere. To tredjedele af bilproduktionen bliver eksporteret til markeder rundt om på kloden.
Ford Motor Company of South Africa blev etableret tilbage i 1923 (fire år efter Fords afdeling i Danmark). Fabrikken ligger i Silverton i Pretoria, og den øgede produktion har betydet 1.200 nye arbejdspladser, så Ford nu har 5.500 ansatte i landet.
Støtter 60.000 arbejdspladser
En øgede aktivitet har samtidig forøget medarbejderstyrken hos underleverandører med 10.000 personer. Samlet støtter fabrikken op om 60.000 arbejdspladser i den lokale forsyningskæde.
Planen om tre-holdsskift blev taget tilbage i 2017 – og omkostningerne beløber sig til 1,35 mia. kroner. Mellem 2009 og 2018 er der investeret fem mia. kroner.
Ikke mindt efterspørgslen på den nye sportslige Ranger Raptor har krævet en forøget produktion – og samtidig er man begyndt også at benytte den lokale Port Elizabeth havn, fordi der er så voldsom trafik på landets største eksporthavn i Durban. Ford benytter så jernbanen til at fragte cirka 1.000 biler fra fabrikken til Port Elizabeth hver måned.
Fortsat 2,2- og 3,2 liter motorer
I øvrigt har Ford en motorfabrik i Port Elisabeth, som bl.a. producerer de nye 2-liter twin-turbo motorer til Ranger programmet. Kapaciteten er 120.000 motorer om året.
Fords motorfabrik i Struandale producerer 280.000 motorkomponent-sæt bestående af topstykker, motorblokke og krumtapper til Fords fine 2,2- og 3,2 liter Duratorq motorer, som fortsat benyttes til Ranger-modeller i lande udenfor Europa.
Der eksporteres motorer til bilfabrikker i bl.a. Thailand, Argentina, Kina og USA.