Det går stærkt med udviklingen af fossil-frie køretøjer og selvkørende biler, og bilfabrikkerne investerer enorme beløb i forskning.

Men det er penge, der ikke kommer hjem de første mange år – for salget af elbiler halter så at sige gevaldigt efter, hvis man lige ser bort fra Norge.

Derfor er det nødvendigt for bilfabrikkerne at øge samarbejdet – for at dele udgifterne.

Det andet samarbejde

Ford og Volkswagen har allerede indgået en alliance i år – men det var på udvikling af varebiler og mellemstore pick-up biler. Det er faktisk et område, hvor de to koncerner i forvejen er hårde konkurrenter.

Alligevel fortsætter de samarbejdet på foreløbig to nye områder – nemlig i forbindelse med selvkørende biler gennem Fords ”Argo Al” projekt – og samtidig vil Ford udvikle og producere en elbil baseret på Volkswagen-koncernens MEB-platform.

Investeringen i Argo Al er samlet på syv milliarder dollars. Begge koncerner kan så uafhængigt af hinanden benytte teknologien indenfor selv selvkørende elbiler på et globalt niveau, der ikke er set før.

På VW platform

Ford vil så benytte Volkswagens elektriske arkitektur og Modular Electric Toolkit (MEB) til at udvikle og producere mindst én elbil i høj volumen til europæiske kunder fra 2023.

Ford bliver det første bilmærke uden for Volkswagen Group, der får adgang til MEB-platformen.
Både Ford og Volkswagen vil forsætte med at finde nye områder, hvor de kan samarbejde omkring elbiler og på den måde øge en overgang til mobilitet, der er både bæredygtig og økonomisk attraktiv.

Aftalen med Ford er en hjørnesten i Volkswagens elektrificerings-strategi og understøtter væksten indenfor e-mobilitet.

Store synergieffekter

Ford og Volkswagen følger fortsat planen for udviklingen af varebiler og mellemstore pickup-biler for hvert mærke, der vil blive introduceret på udvalgte globale markeder i 2022. Mærkernes deling af udviklingsomkostninger forventes at generere markante synergieffekter.

Ford vil udvikle og producere en mellemstor pickup og større varebiler for begge selskaber, mens Volkswagen vil udvikle og producere en kompakt varebil for begge selskaber.

Den globale Ford-Volkswagen-alliance – der ikke indebærer en fusion på noget plan – forventes at skabe markante årlige effektiviseringer for hvert selskab.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk