Norge er verdens elbil-land nummer et. Halvdelen af alle biler, der sælger i vores nordlige naboland, er eldrevne – takket været en gennemført norsk politik om at satse på elektriske køretøjer. Store som små. Personbiler, varebiler og lastbiler.
Den internationale transport- og logistikvirksomhed DB Schenker har derfor logisk nok valgt at gå samme vej med deres flåde af køretøjer i Norge – senest med køb af elektriske varebiler til deres transport i Oslo.
Til 0-emissions transport
Således har det tyske logistikfirma nu købt otte MAN eTGE varebiler, som de vil bruge til deres 0-emissions transport i Oslo centrum.
Bilerne er placeret på DB Schenker’s nye City Hub, Filipstad Oslo, som formelt blev åbnet i maj i år.
DB Schenker har et globalt mål om at deres leveringsløsninger bliver så tæt på nul-emission som muligt.
Når virksomhedens miljømål
”Et af vores mål er, at alle leveringer mellem vores hovedterminal i Alnabru og City Hub i Filipstad skal være elektroniske,” siger Nils-Petter Buer, marketingchef og kommunikationsdirektør hos DB Schenker Norway.
Han er glad for at have nået virksomhedens mål ved at bruge de otte el-varebiler.
Også el-cyler og el-lastbiler
”Dette er endnu et skridt i retning af at levere transport, der er så tæt på nul-emission som muligt, især i byområder. Vi har allerede brugt elektriske ladcykler i Oslo og Bergen, og nu arbejder vi på at bruge el-lastbiler. Et af vores mål er, at alle leveringer mellem vores hovedterminal i Alnabru og City Hub i Filipstad skal være elektriske,” siger Nils-Petter Buer.
De otte el-varebiler blev leveret fra MANs anlæg på Skårer, hvor værkstedet nu er fuldt udstyret til service og reparation af elbiler.
MAN eTGE teknisk set:
MAN eTGE har en lastkapacitet på 10,7 kubikmeter, hvilket er det samme volumen som versionen med baghjulstræk.
Batterikapaciteten på 36 kWh kommer fra et lithium-ion batteri, som er placeret under lasten på gulvet i køretøjet. Denne batteridrift forbedrer køretøjets køreegenskaber på grund af et bedre tyngdepunkt.
Bilens maksimale rækkevidde er op til 173 km i overensstemmelse med NEDC-normen, hvilket er nok til de normale ture, der drives af en varevogn på en typisk arbejdsdag.