Juni var ikke en god måned for varebilssalget – men for første halvår var tilbagegangen begrænset – lastbiler derimod har fremgang.

Man plejer at sige, at man kan tage temperaturen på dansk erhvervsliv ved at se på salget af varebiler og lastbiler.

Svært at konkludere

Så bliver det svært at konkludere, hvordan det går, når man ser på første halvår af 2019 og på juni måned. For mens salget af varebiler går tilbage, så spurter salget af lastbiler frem.

Måske folketingsvalget har betydet, at mange virksomheder har holdt sig tilbage – og man skal også huske, at registrering af lastbiler tager tid, når bilerne skal bygges op over nogle måneder. Opbygningen af varebiler tager knap så lang tid.

Status quo

Uanset hvad, så gik varebilssalget i årets første seks måneder tilbage med dog beskedne 0,47 pct. til 17.207 enheder, mens tilbagegangen i juni gik hele 12,14 pct. tilbage til 2.829 enheder.

Ser man derimod på lastbilssalget for første halvår i år, så gik det 73,03 pct. frem til 3.028 enheder. I juni alene gik det 17,82 pct. frem – til 789 enheder.

”Varebilsalget med de 2.829 enheder har været en smule mere afdæmpet i forhold til samme måned sidste år, hvor der blev solgt 3.220 varebiler. Årets første halvdel er dog fuldt ud på niveau med sidste års varebilsalg,” siger direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

God indikator

I den første halvdel af 2019 er der sammenlagt kommet 17.207 nye varebiler på vejene, sat op mod 17.289 varebiler i samme periode sidste år.

”Varebilsalget er ofte en god indikator på aktivitetsniveauet i erhvervslivet. Vi er derfor også glade for at se, at varebilssalget stadig ligger på et højt og stabilt niveau. Vi mener ikke, at det afdæmpede salg i juni bør give anledning til bekymring. Uagtet af juni salg, ligger varebiler samlet set stabilt for året,” siger Gunni Mikkelsen.

Suverænt lastbilssalg

Efter de første seks måneder er der kommet 3.028 nye lastbiler på vejene. Sidste år i samme periode var der kommet 2.570 lastbiler ud på de danske veje. Der har således været et tilfredsstillende salg af lastbiler og især køretøjer på over 24 tons har fået en fin fremgang.

”Salget af lastbiler har de seneste år ligget stabilt på lige omkring 5.000 nye lastbiler om året, og med de seneste junital ser det ud til at 2019 også bliver et år med et ganske pænt lastbilsalg på niveau med de foregående års gode salg,” siger Gunni Mikkelsen.

Ordrestørrelse

Salget af busser er afgjort af de nuværende tendenser på markedet, og er særligt præget af størrelsen på de enkelte ordrer som bliver foretaget af virksomheder som tilbyder transportydelser, oplyser DBI.

”Resultatet er, at der er blevet solgt 85 busser i juni 2019, hvilket er 31 nyregistrerede busser mere end samme juni 2018, hvor der blev solgt 54 busser. Der er således tale om en stigning på mere end 57 procent.
I perioden fra 1. januar 2019 til 30. juni 2019 har 344 busser fået nummerplade på. I forhold til sidste år, hvor der blev solgt 278 i samme periode, hvilket er en stigning på næsten 24 procent,” siger Gunni Mikkelsen.

Varebilssalg top 10 januar-juni:
Ford Transit Custom 2.101 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 1.083 –
Volkswagen Transporter 1.015 –
Renault Master 747 –
Mercedes-Benz Vito 742 –
Renault Trafic 690 –
Peugeot Partner 635 –
Ford Transit 2 tons 591 –
Toyota Proace 586 –
Peugeot Expert 543 –

Varebilssalg top 10 juni:
Ford Transit Custom 252 enheder
Renault Trafic 234 –
Mercedes-Benz Sprinter 197 –
Renault Master 182 –
Volkswagen Transporter 172 –
Mercedes-Benz Vito 113 –
Toyota Proace 108 –
Peugeot Expert 105 –
Volkswagen Crafter 105 –
Iveco Daily 102 –

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk