Årets pick-up i Europa 2020, Ford Ranger 4×4, kommer næste år i en chassis-udgave herhjemme – de senere år ikke en så udbredt form for udgave, når vi taler om pick-up modeller.

Men det gør Ranger-serien bredere – og interessant, hvis man har særlige behov for et kompakt køretøj med forskellige opbygninger. Eventuelt sammen med ønske om at køre i terrænet.

Mange muligheder

Ford peger selv på muligheden for bl.a. udrykningskøretøj og særlig mesterbil – men det kunne også være som kranbil, gartnerbil, kommunalt køretøj og entreprenørbil. Ellers som håndværkerbil i bred forstand, da et trælad ofte er mere alsidig end pick-up bilens stållad.

“Vi har udviklet den nye Ranger “Chassis Cab” til kunder, der har behov for en stærk, terrængående og skræddersyet opbygger-bil. Blen er samtidig understøttet af vores netværk af certificerede opbyggere, der sikrer, at kunden kan udføre sit arbejde hvor som helst og når som helst,” udtaler Paul Bynes, Conversions Manager for varebiler hos Ford Europa.

Med bladfjedre bag

Ranger i Chassis udgave har bladfjedre og flad overflade bagtil, som opbyggere nemt kan arbejde videre på. Det giver en alsidig ramme til opbygning på helt op til 3.270 kg totalvægt (GVM) i alt.

Single Cab-designet giver en maksimal opbygger-længde på 2.518 mm bag førerhuset. Derudover vil krævende offroad-terræn ikke udgøre et problem for chassis-udgaven, da den har en vadedybde på 800 mm og en frihøjde på 237 mm inden opbygning.

3,5 tons trailervægt

Bilen har også kort frontudhæng, der giver en optimeret indfaldsvinkel. Dertil har den en anhængervægt på op til 3.500 kg.

Ford har arbejdet tæt sammen med sit europæiske netværk af såkaldte QVM-certificerede opbyggere for at sikre, at chassis-udgaven er optimeret så meget som muligt til opbygning.

Uændret garanti

Bilen er understøttet af over 160 QVM-certificerede opbyggere (Qualified Vehicle Modifier) fordelt på 13 europæiske markeder, herunder en enkelt QVM-certificeret opbygger i Danmark. Men flere er på vej, oplyser Ford i Danmark.

Opbygningsmulighederne er mange, og opbyggede modeller kommer med samme garanti som på Fords almindelige varebiler.

Kendt teknik

Motoren er en to-liters EcoBlue-diesel med 170 hk og 420 Nm drejningsmoment. Gearkassen er en 6-trins manuel.

Bilen kommer som standard med teknologi, der med et enkelt tryk i midterkonsollen skifter fra firehjulstræk til baghjulstræk under kørslen.

Det  gør det muligt at tilpasse bilen til skiftende køreforhold, mens en indstilling for firehjulstræk med lav udveksling giver bedre terrænkøreegenskaber. Et elektronisk spær på bagakslen kan derudover fås som ekstraudstyr.

To varianter

Ranger i chassis-udgave fås både som Single Cab og XL Cab. Chassis-varianten er den nyeste tilføjelse til Ranger-modelprogrammet.

Ranger har været Europas mest solgte pickup hvert år siden 2015. Den nye Ford Ranger i chassis-udgave forventes lanceret i Danmark i første halvdel af 2021.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk