(FRANKFURT)

Efter bare tre år på markedet opdaterer Ford nu deres europæiske pick up, Ranger. Bilen, som er blevet populær de fleste steder på jorden – og i dag er tæt på salgstallene for markedslederen Toyota Hilux.

Det oplyste Peter Fleet, Fords vicepræsident for salg i Europa, på et møde med den internationale Pick Up of The Year jury i Frankfurt for nylig.

Det gamle design-team hos Ford i Australien med Craig Meatros i spidsen har stået bag det ændrede design ude og inde. Bilen har fået et mere råt udseende, og fronten har bl.a. fået en trapez lignende grill.

Otte tommer touchscreen
Designet inden døre er opdateret med ændret instrumentering – bl.a. en otte tommer touch-screen. Kvalitetsfornemmelsen i materialevalget er tydeligt. Rattet kan dog stadig kun indstilles lodret – og ikke vandret. På sikkerhedssiden har bilen bl.a. fået linjevogter (Lane Departure Warning).

Vigtigt for brugerne er, at der er et tons nyttelast og trailervægten er øget til 3,5 tons. For de, der har brug for off road kørsel ud over det sædvanlige er vadedybden 800 mm.

Motorerne er også overarbejdet – med op mod 15 pct. bedre brændstoføkonomi. 40 pct. af motorerne, der vælges af kunderne, er den kraftige 3,2 liter med 6-trins automatgear. Den topudstyrede Wildtrack-model udgør i dag en tredjedel af salget – men flertallet er fortsat såkaldt arbejdsheste.

Blandet arbejde og fritid
60 pct. af Double Cab modellerne med fire døre anvendes både som arbejdsbil og familiebil – men det er ikke muligt herhjemme, da afgiften så vil være 180 pct. – og bringe prisen op på måske 700.000 kroner.

Herhjemme sælges hovedparten af Ranger modeller med to sæder. Med fire sæder kun som mandskabsvogn uden afgift. Bilen sælges både med firehjulstræk og forhjulstræk.

I årets første ni måneder er der solgt 60 Ford Ranger herhjemme mod 42 i samme periode i 2014. I Europa er salget på 25.000 enheder, men uden for Europa er salget større. Bilen produceres for det europæiske marked i Sydafrika.

Ikke i USA
Bilen sælges dog ikke i USA, hvor Ford markedsfører deres F-serie – og det er ikke meningen af Ranger skal sælges dér.

”Markedet for pick-up biler og SUV biler øges over hele verden netop nu – og Ranger-salget vokser i en stigende marked. Desuden er der et stort marked for ekstraudstyr, ” siger Peter Fleet.

Pick-up of the Year
Ford Ranger er sammen med den nye Nissan Navara og nye Mitsubishi L200 kandidat til den europæiske titel International Pick-up of the Year 2016.

Da der sjældent kommer nye pick-up modeller på markedet, uddeles prisen ikke hvert år. Første gang prisen blev uddelt, var til VW Amarok for året 2011 og til netop seneste Ford Ranger for året 2013.

Flere nye pick-up på vej
Flere producenter er dog ved at lancere nye pick-up modeller. Nye spillere på markedet er Renault med modellen Alaskan – og på vej er både Fiat og Mercedes. Alaskan bygger teknisk på Nissan Navara – og både Fiat og Mercedes benytter et samarbejde med Mitsubishi.

Herhjemme er D-Max pick-up netop lanceret af Nellemann gruppen som den første model i Isuzus modelrække. Man er langsomt ved at opbygge et forhandlernet til det nye bilmærke. Af 33 D-Maz solgt i år, er de otte af dem solgt i september.

Herhjemme er Toyota Hilux markedsleder – efterfulgt af VW Amarok. I årets førtste ni måneder er der solgt 167 Hilux, 80 VW Amarok, som nævnt 60 Ranger, samt 56 Navara, 48 L200 og altså 33 D-Max.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk