Ford nøjes ikke længere med at satse på el til fremtidens varebiler, men er netop startet op i Storbritannien med en række seks måneders testforløb over de næste tre år med otte brintudgaver af den 2-tons E-Transit.

Ikke mindst konkurrencen på grønne køretøjer har fået Ford til at udvide sin forskning – så kunder, der kører langt med store udgaver og med tungere last kan få fordel af brint-biler, der lader på få minutter og har længere rækkevidde.

Forsøg hos flådekunder

Der er tale om prototype-udgaver, som indgår i field-test hos flådekunder. Bilerne er udviklet af Ford Pro – fabrikkens erhvervsafdeling.

Det sker i samarbejde med seks andre virksomheder. Det gælder bl.a. virksomheden Ocado Retail (varebilsflåde), APC (Advanced Propulsion Center), BP (infrastruktur), Cambustion (brændselscelle-systemer), Viritech (specialbyggede brint-tanke) og Cygnet Texkimp (kulfiber tryk-systemer.)

140 mio. kroner

Testforløbet skal give indsigt i totalomkostninger – i forhold til en dieseludgave. Ford har tidligere forsket i brintteknik på basis af forskellige motortyper, men nu er det altså med rigtige flådeforsøg. Forsøget skulle koste 140 mio. kroner.

Ford arbejder i forvejen tæt sammen med Volkswagen om udvikling af varebiler. Ford skal således producere den næste Transporter for Volkswagen i Tyrkiet – sideløbende med Ford Transit – men om Volkswagen får glæde af de nye testforsøg i form af en brint-VW vides p.t. ikke.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk