Nu har de over 30 danske Maxus-forhandlere fået et trumfkort mere i ærmet – i form af den nye elektriske pick-up eT90.

For det er første gang, at det ikke at koste kassen at køre privat i en pick-up. For med Maxus eT90 pick-up kan man bruge bilen ligesom ude i den store verden. Nemlig til jobbet som dagen og i fritiden om aftenen og i weekenden.

I princippet behøver man så kun én bil i eksempelvis en lille håndværker-virksomhed – det er ikke nødvendigt at have en personbil ved siden af. I udlandet kaldes det ofte dobbelt anvendelse eller ”Dual Use,” og det er bl.a. meget udbredt i tredjelande.

Meget at spare dagligt

741 kroner i grøn afgift er prisen for at bruge den nye pick-up som personbil – i stedet for tusindvis af kroner sammenlagt til grøn afgift og til privatbenyttelsesafgift, som det koster, hvis man kører privat i en diesel pick- up på papegøjeplader.

Og køber man i stedet for f.eks. en diesel pick-up med bagsæder (Double Cab) på hvide plader, koster det ”spidsen af en jetjager” i indkøb af de pick-up udgaver, der er i udbud herhjemme – og at benytte.

Man skal til USA for at finde en anden elektrisk pick-up i form af Fords F 150 Lightning – men den er p.t. ikke planlagt markedsført herhjemme. Den ville også koste over en million kroner.

Den største producent i Kina

Vi har prøvet den nye Maxus pick-up eT90, som med sine 576.000 kroner på hvide plader måske ikke er billig i sig selv – men billigere end andre pick-up modeller med samme udstyrsniveau, da der p.t. kun er afgift på de første 500.000 kroner af en elbil.

Maxus eT90 er bygget i Kina af den største bilproducent i landet – SAIC, og den bærer præg af mere at være udviklet som arbejdsbil end fritidskøretøj.

Nu kan man også vælge den på gule plader eksklusive moms – og så er prisen 430.000 kroner.

Svært at få varme

Kvaliteten i eT90 er dog ikke på højde med de nuværende pick-up modeller på markedet. Ikke bare fordi den virker blikket, men også fordi der er en del mangler og irritationer.

Bilen rumler bl.a. meget på en ujævn vej, og styretøjet er noget upræcist. Der er tillige brug af vældig meget hård plast i kabinen – som omvendt gør rengøring lettere.

Det kan mange måske leve med i en arbejdsbil, men ikke i et fritids-køretøj.

Problemer med at få varme

Vi havde på vores to-dages tur også store problemer med at få varmeapparatet til at virke, og det er uheldigt, hvis det er frostvejr udenfor.

Alene varme i sædet ville være en stor forbedring – men det ville naturlig vis ikke hjælpe på den manglende varme til fødderne.

Der er tillige kunstlæder på sæderne (i dag kendt som vegansk læder). Så sæderne er kolde at sidde på om vinteren – og brandvarme en varm sommerdag. Så kan man købe et betræk – men det bliver i varmen som en våd klud.

1.000 kg. trailervægt

Vi savnede også et aflåseligt handskerum – men ellers er aflæggepladsen god. Lastefladen var coated med plast, så man ikke strammer selve lakken – og der var fire fastgørelseskroge.

Bagklappen var i øvrigt temmelig tung at løfte. En gasdæmpning havde været på sin plads – men gasdæmpet er til gengæld frontklappen.

Fint for en elbil er i øvrigt trailervægten på 1.000 kg.

Nødbremse – men ikke ACC

Udstyret omfatter side- og gardinairbags, el-sæder foran, nødbremse, hill descend, regnsensor, p-sensor bag, 10,25 tommer touchscreen (men ingen navigation), Apple Carplay og bakkamera. Vi kan også nævne bakkamera og to USB (a) stik.

Batteriet er placeret under sæderne, så det tager ikke plads fra godset. Til gengæld sider man på bagsædet højt med benene. Pladsen i kabinen er ellers god – men der var plastrat.

Adaptiv fartpilot (ACC) har eT90 dog ikke.

Velegnet til kommuner

På vejen har man ellers en bil, der jo er lydløs, så den vil gøre sig som bl.a. kommunalt køretøj, hvor den kan arbejde tidlig morgen og sen aften uden at forstyrre indbyggerne. Der er dog en høj hylende lyd ved lav fart – så de bløde trafikanter kan opdage den ellers støjsvage bil.

Der var dog lidt dækstøj fra de kraftige B.F. Goodrich dæk, som bilen var monteret med – og som nok vil passe bedre til 4×4-udgaven, der er på trapperne. Udstyret omfatter ellers også aluminiumsfælge.

Bilen har automatgear, som fungerer godt, selv om det var lidt kantet at skifte mellem gearene.

330 km rækkevidde

De fleste elbiler er kendt for et max. moment fra 0 km/t – og dermed en hurtig acceleration, men det gælder ikke i samme grad eT90, der ikke er hurtigere end en dieselmodel, som den iøvrigt også sælges som på bl.a. det kinesiske marked.
Bilen samler også strøm op – gennem rekuperation. Her sparer man samtidig på bilens bremser.
Rækkevidden (WLTP tal) er 330 km – og i bykørsel 471 km. Det virker nogenlunde korrekt i forhold til vores test over knap 200 km. Opladning ved vekselstrøm 11 kW fra 5-100 pct. opgives til ni timer, og ved hurtiglader (op til 80 kW) mellem 20- og 80 pct. opgives til 45 minutter. Bilen har en on-board lader.

4×4-udgave er på vej

Generelt havde vi svært ved at betjene bilens touchscreen, og rattet kan kun indstilles lodret. Til gengæld betjenes førersædet elektrisk – det gælder dog ikke håndbremsen.

Bilen har tillige trinbræt på hver side, som letter ind- og udstigning.

Den første udgave herhjemme, som vi har prøvet, er med baghjulstræk (4×2). 4×4 udgaven kan sikre endnu flere kunder – da det er 4×4 udgaver af pick-up køretøjer, som er mest solgt i Danmark. Især, da det er erhvervslivet, som hidtil har været den største kundegruppe i genren.

Jobbiler mest på gule plader

Tidligere pick-up tests har så stort set kun været på gule nummerplader, hvor firmaer trækker momsen.

Der er også solgt en håndfuld af eT90 på gule nummerplader – men importøren, RSA Danmark, tror i længden mest på bilen som hvidpladebil på grund af de begunstigede afgiftsregler.

Men de bliver jo efter planen efterhånden ændret.

Fakta Maxus eT90 pick-up:
Ydelse: 177 hk (130 kW).
Moment: 310 Nm.
Batteri med varmer: 88 ,55 kWh.
Forbrug: 268,5 Wh/km.
Forbrug: 41,8 km/l.
Rækkevidde (WLTP) snit: 330 km.
Rækkevidde by: 471 km.
Opladning DC 20-80 pct.: 45 min.
Opladning AC 5-100 pct.: 9 timer.
Egenvægt: 2.300 kg.
Totalvægt: 3.300 kg.
Vogntogsvægt: 4.050 kg.
Trailervægt: 1.000 kg.
Mål: 5.365 x 1.900 x 1.809 mm.
Ladmål: 1.485 x 1.510 x 530 mm.
Afstand mellem hjulkasser: 1.120 mm.
Læssehøjde: 850 mm.
Akselafstand: 3.155 mm.
Vadedybde: 550 mm.
Frihøjde: 187 mm.
Til- og frakørselsvinkler: 27/40 grader.
Dæk: B. F. Goodrich Baja Champion 245/65 R17.
Pris Van: 429.900 ekskl. moms.
Pris hvide plader: 575.880 kr

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk