(GENÈVE)
Det bliver ikke billigere, når man skal have kantsyede lædersæder på sin Ford – men den amerikansk ejede fabrik mener, at Ford i Europa hører til i luksusklassen på linje med bilmærker som Audi, BMW og Mercedes.
Lige som Ford i USA har sin luksusmærke i form af Lincoln, så skal Ford dyreste modeller have tilnavnet Vignale. Tidligere har de dyreste biler heddet Ghia – og senest Titanium.
På biludstillingen i Genève, der netop har åbnet dørene i dag – og fortsætter til 13. marts – har Ford valgt at sætte de nye Vignale bilmodeller i centrum. Man har tidligere vist Mondeo som sedan – nu følger den 5-dørs udgave.
Helt nyt er Vignale modeller af Ford Kuga, Ford S-Max og den nye, europæiske udgave af Ford Edge, der kan kaldes en overbygning til S-Max.
Sælger pænt som Van
Kuga især, men også S-Max sælger pænt som gulpladebiler – og ser man salg af biler som Audi Q5 og Q7 og BMW X3 og X5 – samt GLK modellen fra Mercedes – kan Van-salget blive interessant.
Hvis prisen er god – i hvert fald er Van priser som bekendt halv t pris plus moms – og jo mere luksus. Jo mere tilskud fra staten, når afgiften falder fra 180 procent til 50 procent.
Vignale betyder i øvrigt, at kunden selv kan sætte sit præg på bilens udstyr inde og ude. Vignale kunder bliver tillige inviteret til en masse arrangementer – fra blomstershows, Cannes Film Festival eller Formel 1 løb i Monaco. Til Vignale-kollektionen er også iPad omslag i luksusudformning.
Titanium topmodeller hitter
I forvejen har et europæiske salg af Ford biler til dato bestået af 70 pct. af de nuværende Titanium modeller – nu skal disse kunder have et ekstra niveau at boltre sig på – og de nye Mondeo-, Edge- og S-Max er bare begyndelsen. Kuga Vignale ligger lige efter.
Ford går endda så langt at udnævne særlige Ford Vignale mærke-ambassadører inden for teknologi, kunst og film – og de vil kunne til at blive se på både online media og print media samt film.
Vignale bilerne kendes på ekstra kromdetaljer og polerede alufælge – og samtidig vil flere af dem få nyeste SYNC3 infotainment – bl.a. Kuga. Så kan man bede om kaffe i mikrofonen – og systemet viser nærmeste café.
Premiere på nyt design
Kuga havde også bilmesse-debut i sin nye udformning med Fords front design a la Aston Martin – luksusudgaven Vignale lader bare vente lidt på sig. Derfor hed den Concept car – den havde desuden en del sorte designelementer i bl.a. kølergrill og om tågelygterne.
Faktisk var 80 procent af alle solgte Kuga I Storbritanninen – næsten 33.000 enheder – i fjor med Titanium udstyr. Ford har undersøgt interessen for SUV biler i Europa – og salget vil ifølge analyseinstituttet IHS stige fra 20 procent i 2014 til 27 procent i 2020.