(GENÈVE)
Mere end et år efter lanceringen af den nye Toyota Hilux i Asien samt Sydafrika og Sydamerika kommer Danmarks mest solgte pick-up nu i en længe ventet, forbedret udgave.
Vi har talt med Hiroki Nakajima, der er ansvarlig for den nye Hilux – og han er sikker på, at den nye model har alle de kvaliteter, der skal til at gentage succesen fra tidligere.
”Vi har en meget langt historie med vores Hilux – og vi vil fortsat bygge på styrke og kørselskomfort som vigtige parametre for den nye bil, der nu har fået forbedret brændstoføkonomi – men f’ørst og fremmest en opbygning som en SUV,” siger Nakajima.
Ny rammestruktur
Han nævner bl.a. en ny affjedring og stærkere rammestruktur med kraftigere tværbjælker. Samtidig har man gjort mere ud af kabinen, så der er mindre støj og færre resonans lyde.
”Vi er først og fremmest gået efter at gøre en stærk bil stærkere. Det er for os vigtigst at bilen er god i terrænet – og det er grunden til, at vi har bevaret bladfjedrene, som også er billigere at skifte ved skader end uafhængig affjedring. Mange af vores konkurrenter ser nemlig først på komfort på asfalt. Her har vi indført antispinsystem på hvert hjul – og fjedervandringen er forbedret med 20 procent,” siger Nakajima.
Den nye Hilux har tillige Toyotas meget omtalte sikkerhedssystem ”Toyota Safety Sense” – med mulighed for bl.a. linjevogter, døsighedsalarm, skiltegenkendelse og nødbremesystem. Bilen leveret fra juni med Euro 6 motorer.