EcoSport er navnet på en ny mini-SUV i Danmark, der som Van vil kunne passe godt som en lille servicebil med god komfort og høj siddestilling.
900 kilo trailervægt er måske i underkanten for en arbejdshest, men som lille servicebil, konsulentbil eller som hjemmehjælper-bil i kommunen kan den løse en masse opgaver.
150.000 kroner plus moms er prisen som Van for den testede udgave i Titanium udstyrsniveau og Fords prisbelønnede 1-liter benzinmotor med tre cylindre. Bortset fra den lidt irriterende 3-cylindrede lyd under acceleration, kører den udmærket.
I fjerde gear gennem byen
Bilen har 6-trins manuel gearkasse og trækker rent fra 1.750 omdrejninger – men man må i fjerde gear for at få trækkraft fra 50 km/t, som jo er normal byzone-hastighed. I femte- og sjette gear trækker den fra 60- og 70 km/t. Der var også lidt hjulstøj at spore i marchfart fra Vredestein-dækkene. I Titanium udgaven er der alu-bundplader for og bag.
Bilen fås også med en 1,5-liters dieselmotor på fire cylindre, og den vil måske være det bedste bud for virksomheder – med lidt bedre trækkraft.
Til gengæld krænger biler en del ved hurtig kurvekørsel – men den er også både smal og høj. Bilen har esc stabilitetssystem til afhjælpe køreegenskaberne.
Ikke nødbremsesystem
Til gengæld har man ved facelifted fra første- til anden generation ikke haft mulighed for at implementere et nødbremsesystem, som burde være standard anno 2018. Men masser af andre i klassen mangler også dette udstyr. I øvrigt kommer EcoSport med firehjulstræk senere i år.
EcoSport er landet i anden generation, da første generation blev holdt ude af landet – sikkert fordi prisen var for høj og kvaliteten ikke var imponerende. Tidligere blev den bygget i Sydamerika – også til Europa, men nu bygges den for Europa på Fords fabrik i Rumænien.
Kvaliteten er bedre – og Ford har løftet udstyret væsentligt. Man sidder godt bag det to-vejs justerbare rat (af læder) i det skålformede sæde – men sæderyggen kan ikke indstilles trinløst med rulle.
Meget let at køre
Godt læsset op er den dog ingen sprinter, men til gengæld er den meget letkørt og et præcist styretøj og smidigt gearskift. Man sidder ret tæt på forsæde-passageren – som i en mindre personbil. Men man er nu hurtig dus med bilen.
Der er midterboks, hvor låget fungerer som låg – og der er dobbelt gulv i varerummet. Læssehøjden målte vi til 65 cm. Der er ingen negativ indvendigt læssekant. Vi manglede lås på handskerummet.
Bagdøren er sidehængslet – men heldigvis, så døren lukket op ud imod trafikken. Vi savnede dog et indvendigt håndtag på døren – så den var svær at lukke. Man skal også vænne sig til, at man udefra åbner bagdøren i højre baglygtehus.
SYNC 3 med talestyring
Testbilen (Titanium) havde 4,2 tommer touchscreen med navigation. Dertil kommer fartpilot, to USB-stik, p-alarm og SYNC 3 kommunikations system med alarmopkald – med talestyring.
Bilen har også nøglefri start – men det gamle nøglehul er sækket af en tarvelig tynd og løs plastplade.
Positiv er det også, at sidespejlene vipper ind, når bilen låses. I øvrigt havde testbilen Blind Spot advarselssystem i sidespejlene, så man advares, hvis der en trafikant i bilens blinde vinkel. Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne tågelys for og bag samt regnsensor.
Titanien modellen kører med 16 tommer alufælge, men i testbilen var der ekstra monteret 17 tommer alufælge med 50 profil dæk. Der er sølvfarvede tag-rælinger.
Faktaboks Ford EcoSport:
Motor: 3 cyl benzin.
Slagvolumen: 1 liter.
Ydelse: 125 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 170 Nm v. 1.500 omdr.
Forbrugssnit: 19,2 km/l (NEDC)
CO2 udslip: 119 g/km.
Gear: 6 trins manuel.
Dæk: Vredestein Giugiaro 205/50 R17.
Topfart: 180 km/t
Acc. 0-100 km/t: 12,7 sek.
Varerum: ca. 1.200 liter.
Egenvægt/totalvægt: 1.348/1.725 kg.
Trailervægt m. bremser: 900 kg.
Læssehøjde: 65 cm.
Fabriksgaranti: 2 år uden km-begrænsning.
Pris ekskl. moms: 150.000 kroner.