(BALOCCO)
Fra næste modelår er næsten alle varebiler fra Stellantis på det europæiske marked blevet fornyet – samtidig. Det handler om 12 modeller, der lanceres under slogan’et “Six brands – One force.”
Største nyhed tegner de store varebiler – tidligere kendt for bilerne fra Sevel Syd – hvor der nu præsenteres anden generation af el-udgaver med helt ændret teknologi, bedre præstationer med op til 420 km rækkevidde med el og 500 km rækkevidde med brint.
De er klar herhjemme i anden kvartal næste år, mens samme udgaver med brintteknologi følger året efter.
Samme karosserier
VOTY.dk har været på besøg på den kendte Stellantis-ejede testbane Balocco i Norditalien – hvor vi har prøvet mange af nyhederne. Udover eludgaver også dieseludgaver.
På afstand er der kun små ændringer at se i nogen af bilerne – bortset fra ny kølergrill – men ved nærmere øjesyn finder man også en helt nyt digitaliseret instrumentering med op til store ti tommer skærme i eludgaverne – mens dieseludgaverne stadig har relativt små skærme på fem tommer.
Hurtige elbiler
Eludgaverne af e-Ducato har i anden generation fået et enkelt batteri på 110 kW – med opladning med DC/jævnstrøm på 51 minutter og ved AC/vekselstrøm på 12 timer. Ydelse 270 hk og 410 Nm. Topfart 90 km/t
Vi skal nævne varmepumpe, regenerativ opsamling af strøm, 400 V e-pro strømudtag – og trailervægt på op til 2,4 tons. Vi prøvede bilerne på banen – og de er virkelig hurtige og smidige.
Dertil kommer 18 assistentsystemer, ny infotainment, LED forlygter, 360 grader kamera, nødbremse, blindvinkelassistent, monitor i stedet for bakspejl, op til 1,5 tons nyttelast og bedre kvalitet.
Alle europæiske varebil-modeller har fået ændret front-design og fået ny instrumentering.
Diesel vil fortsætte
Selv om Jean-Philippe Imparato – chef for Stellantis varebiler – lover større andel af elvarebiler allerede næste år, så vil broderparten af bilerne fortsat være med dieselmotor – og her er økonomien forbedret med ni procent.
”Vi vil tilbyde dieselmotorer indtil de bliver forbudt – for diesel er nødvendigt,” som Imparato sagde forleden.
Bedre udnyttelse
Stellantis har en strategi, at man vil udnytte modelprogrammerne bedre i hele verden. Bl.a. starter man op i Nordamerika med den nye kassevogn Ram ProMaster – en kopi af Fiat Ducato og tilsvarende modeller. Der er allerede indgået en aftale med Amazon.
I Brasilien bygger man stadig Fiat Strada pick-up – plus nu en RAM udgave med samme platform kaldt Rampage, der skal sælges i hele Sydamerika.
Pick-up modeller i Europa er på vej op, men Imparato understreger, at de snart skal være elektriske. Faktisk vil RAM også tilbyde en elektrisk pick up i USA ultimo 2024.
40 pct. el i 2030
Stellantis bruger desuden Peugeot brandet i bl.a. syd- og Mellemamerika til deres pick-up Landtrek – dog fortsat med diesel-teknologi.
Koncernen har i dag 20.000 forhandlere i hele verden – og har samarbejde med 400 opbyggere. Samlet kan man sammensætte 800.000 kombinationer af de tre bilserier: den mindste, den mellemste og største.
Men i 2030 vil 40 pct. af Stellantis’ erhvervsbiler være elektriske, er meldingen fra Imparato.
Diesel vil som nævnt stadig være der – men brint kunne ifølge produktchef Luca Marengo godt være erstatningen for diesel. Ikke mindst i mere øde egne af verden, hvor man kan opsætte små brintfabrikker