(BARCELONA)

Om et halvt år. Så er Kia parat til at sælge deres første varebil i Europa i mere end 20 år. Dengang hed bilerne Pregio og K2700.

Nu er betegnelsen PV5. Og i stedet for diesel, kørere varebilerne på strøm.

Allerede i maj kan PV5 modellerne bestilles – og Kia forventer, at de første biler kan leveres i slutningen af oktober i de første versioner.

Kia i front med elbiler

Så de nye kunder er helt anderledes end dem, som forhandlerne kender i dag – hvor det mest er hvidpladebiler, der langes over disken.

Men på ét punkt er forhandlerne klar, for de er helt up-to-date, når det gælder elektriske biler, For igennem flere år er salget af Kia elektriske personbiler gået frem.

Samtidig skorter det ikke på hæderspriser. Faktisk blev den nye EV3 model kåret til Årets Bil i Danmark 2025 – og året før vandt Kias EV6 modelprisen Car of the Year i Europa.

Erhvervsforhandlere

Men der bliver brug for en række dedikerede erhvervsforhandlere af den nye PV5 varebil.

”Med de mange omrokeringer i branchen den senere tid, er der mange, der ringer til Kia for at blive forhandlere – men de nye forhandlere skal være ”kendt” i huset,” som Lene Iversen, pr-chef hos Kia Danmark udtrykker det.

Potentielle kunder

Sidste efterår stod vi til eComExpo messen i Bella Center i København – messen for elektriske erhvervsbiler – og så lermodellen til den nye PV5.

Nu har vi været i Barcelona for at se den færdige model.

Dagen før vores besøg, var en række kommende potentielle danske erhvervskunder dernede for at se den færdige model, der kommer i en masse udgaver.

Op til 400 km rækkevidde

Kia lover også en rækkevidde på op til 400 km – som er flot i denne størrelse biler. Dertil let at betjene og med masser af aflæggeplads – og mange assistentsystemer.

Kia har tænkt ud af boxen – med en læssekant på 42 cm i kassevognen. Det er gjort ved at pakke hjulophæng sammen – men det ser pudsigt ud med de ekstra ”skærmkasser” i varerummet.

Der er også fire fastgørelseskroge i bunden Der er også plads til to europaller – med en bredde mellem hjulasser på 95 cm.

Opbygger-sektion

Vi har tidligere også set den nye PV på IAA transportmessen som prototype – med meget futuristiske streger.

Kia vil udvide deres nye ”EVO-plant” varebilfabrik i Korea med en opbygger-afdeling, så man kan levere skræddersyede modeller til kunderne, men det er kunderne kendt for at stå for herhjemme – sammen med opbyggerne.

Der er endvidere en lang række udgaver af PV5 – så som kassevogn med op til 5,1 kubikmeter varerum og valg imellem to højder og to længder.

Kurér-udgave

Der kan også vælges chassis med mulighed for kølekasse og alukasse. Og en særlig ”walk through” model som kendes fra kurér-varebiler.

Kia har udviklet en dobbeltkabine-udgave på basis af kassevognen, hvor anden sæderække kan skubbes frem for at øge varerummet, når der ikke køre med passagerer. Denne udgave er klar i første klartal næste år.

Dertil minibus med fem eller syv sæder samt minicamper. Kia har udviklet en madras, som passer til varebilens gulv. Så kan madrassen om dagen rulle sammen og tjene som sofa.

God kvalitet

Men frontdesignet er stadig helt specielt, og den overordnede kvalitet i PV5 er god. Bilen ser ud til at være godt skruet sammen – erfarede vi efter mødet med den produktionsklare bil i Barcelona.

Kia kalder deres van projekt for PBV – Platform Vehicle – baseret på et dedikeret batteriekektrisk skateboard – en arkitektur, at opnå et fleksibelt karosseri.

Puslespil

Dertil kommer f.eks. en udvidelse af software økosystemer, der åbner for dataadgang og eksterne partnerskaber, inklusive en skalerbar app platform, der forbedrer forbindelse og brugeroplevelser, lover Kia.

Kia har også udviklet et fleksibelt system, der muliggør modulær samling af karosseri-komponenter, som i et puslespil.

Kia hører for resten til Hyundai Motor Group – én af verdens største bilkoncerner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk