Japanske Isuzu har I mange år været kendt for de gode terrænegenskaber i deres D-Max pick-up.
Nu er der kommet en opdateret udgave, som stadig klarer sig godt, når asfalten slipper op – men hvor der er gjort mere ud af finish og komfort.
Vi har venligst fået den nye LSE udgave med topudstyret Exclusive – i 4-dørs Crew Cab Van version – venligst stillet til rådighed af autoriseret Isuzu-forhandler Rafn-Larsen Automobiler i Ballerup.
Skærmforøgere
Den nye D-Max har fået en frækkere designet front, en kraftig styrtbøjle på ladet i testbilen, skærmforøgere (topmodel) – og mere luksus inden døre – hvor vi kan nævne tykt læderrat, læderbetræk og 2-zone klimaanlæg.
Vi lånte topmodellen med betegnelsen Exclusive til ca. 330.000 kr. plus moms, som ekstra bl.a. har bredere skærme.
Der er generelt brug af mere blødt plast på instrumentbrættet, men flere steder – bl.a. dørsider – er der fortsat hård plast.
Ikke adaptiv fartpilot
Dertil kommer sikkerhedsudstyr som nødbremse, parkerings-assistent, 2-vejs justerbart rat, skiltegenkendelse, blindvinkel-assistent, 18 tommer sorte alufælge med kraftige offroad-dæk, samt linjevogter.
Der er intelligent fartpilot, men ikke adaptiv fartpilot.
Vi skal også nævne handskerumslås, 2 USB stik (c), 12 volt stikkontakt, 9 tommer touchscreen – dog ikke med den bedste opløsning – opvarmede sæder. Ekstra positivt var gasdæmperne på bagklappen – men ikke ved frontklappen.
Ikke elektronisk håndbremse
Vi savnede også en elektronisk håndbremse – her var den manuel. Og spejlene klapper ikke ind automatisk, når bilen låses. Bundmåtterne (ekstra ?) var ret glatte.
Bilen havde kængurugitter, som ser frækt ud – men tidligere var det ikke lovligt herhjemme. Ekstra var vindafvisere ved sideruderne fortil.
Geværrum
Der var heller ikke navigationsanlæg. Her skal man tilkoble f.eks. Android Auto og spejle mobiltelefonen på skærmen.
Der er god aflæggeplads i kabinen – bl.a. geværrum under gulvet bag sæderne (med nøgle) til at gemme værdier.
På vejen er man glad for de velformede el-justebare sæder og det 2-vejs justerbare rat, som giver en god siddestilling.
Suveræn i terrænet
Som nævnt er bilen suveræn i terrænet, hvor man får hjælp af reduktionsgear og differentialespær. Det er let at koble til 4×4-mode – man skal bare huske at skifte til frigear før der tilkobles spær.
Der er endvidere en knap til vægtregulering under kørsel med tung last – og så er der hill start assist og down-hill assist.
800 mm vadedybde
Der er ekstra trækkraft op til 30 km/t, når man kører i reduktionsgear – og så er der i øvrigt 800 mm vadedybde. Frihøjden er på 230 mm og til- og frakørselsvinklerne er på 30,5- og 24,2 grader.
Rampevinklen er på 22,9 grader. I den forbindelse er man også glad for bilens bakkamera og p-sensoren bag.
Man bliver netop i terrænet glad for den nye elektroniske styring og den mere komfortable opsætning af affjedringen.
Fint med fire fartgreb
Fint er trinbræt på siderne, så man lettere kommer ind og ud af kabinen.
Men bilen er hårdt affjedret på ujævnt underlag – så her bliver man glad for de fire fartgreb. Det gælder også fodstøtte samt armlæn.
D-Max er mere kompakt end sine nuværende konkurrenter – og kommer let rundt i f.eks. skovområder.
Dansk jalousi-dækken
Monteret på ladet havde testbilen ekstra et jalousidækken fra danske Mountain Top.
Det var nu ikke let at åbne – er skulle bruges en del kræfter, men den kan fås el-styret. I den manuelle udgave skal man bl.a. anvende remme til at åbne og lukke dækkenet. Ladet var plast-beklædt – og der var seks fastgørelseskroge.
Mangler moment
Vi skal også nævne fem års fabriksgaranti eller 100.000 km.
Hurtig er den dog ikke – med acceleration til 100 km/t på 13 sekunder. Bilens 1,9 liter dieselmaskine er god nok i de fleste off road situationer, men man savner lidt trækkraft – og det gælder især, når man kører med last og trailer med en lille gravemaskine.
Her oplever man, at bilen med sin 6-trins automatgearkasse gearer helt ned, når en bakke skal forceres – og det resulterer i et højt støjniveau og en forringet brændstoføkonomi – ofte under 10 km/l, hvor det officielle forbrugssnit WLTP er 11,2 km/l.
Eksperter i dieselmotorer
Isuzu har bygget dieselmotorer i generationer til sig selv om andre producenter – bl.a. General Motors – og man leverer fortsat kraftige motorer til alle typer erhvervskøretøjer.
I Europa – bortset fra bl.a. Irland og Storbritannien – er det D-Max, der er mest udbredt. Den kører med en 1,9 liter maskine på 163 hk, hvor den før brugte en 2,5 liter motor. Udenfor EU tilbydes i dag en 2,2 liter motor.
El-udgave præsenteret
Denne down-sizing i EU har sikret, at den robuste arbejdshest fortsat opfylder EU’s miljøkrav. Ifølge britiske medier er der ikke noget, der tyder på kraftigere dieselmotorer i bilen frem mod 2035, hvor diesel og benzinmotorer i EU bandlyses.
Til gengæld har Isuzu netop præsenteret en elektrisk EV udgave, som havde premiere på transportmessen i Birmingham – og som kan fås på visse markeder, men som ifølge den danske importør p.t. er lidt for dyr. Denne eludgave har masser af moment, som er typisk for elbiler.
Arbejdsredskab
I andre lande end Danmark er pick-up biler ofte fritidskøretøjer med fokus på transport af mountainbike og surfbræt. Herhjemme er en pick-up først og fremmest et arbejdsredskab.
Konkurrenter, som der er færre og færre af – senest med et farvel til pick up udgaver fra Mitsubishi og Nissan – og i dag kan vi nævne Ford Ranger, Volkswagen Amarok og Toyota Hilux.
Men nye er på vej – elektriske pick-up udgaver fra Maxus og Isuzu.
–
Faktabox Isuzu D-Max 1,9 LSE Crew Cab Exclusive Van:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.898 ccm.
Ydelse: 163 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 360 Nm v. 2.000-3.500 omdr.
Forbrug WLTP: 11 km/l.
Udslip CO2: 233 g/km.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13 sek.
Trailer m. bremse: 3,5 tons.
Egenvægt: 1.970 kg.
Totalvægt: 3.100 kg.
Køreklar vægt: 2.090 kg.
Lasteevne: 1.120 kg.
Vadedybde: 800 mm.
Til-/frakørselsvinkler: 30,5/24,2 grader.
Rampevinkel: 22,9 grader.
Frihøjde: 230 mm.
Ladmål: 1.520 x 1.570 mm.
Dæk: Dunlop Grand Trek 215/55 R18.
Fabriksgaranti: 5 år/100.000 km.
Pris Standard: 289.900 kr. plus moms.
Pris testbil Exclusive: 329.900 kr. plus moms.