Personbilsproducenten Renault Group og lastbilsproducenten Volvo Group har intensiveret deres i øvrigt mangeårige varebilsamarbejde.
I 2026 skal de første fælles elektriske varebiler være klar til salg.
Renault Master og Trafic
Renault Group har indtil nu har været mest kendt for at producere Renault Master varebilen – og senest også varebilen Renault Trafic – til Volvo Group.
Salget af både de diesel- og eldrevne varebiler sker herhjemme via Renault Truck Danmarks forhandlere. Her sælges de sideløbende med Renaults lastbiler.
2,25 mia. kr. hver
Renault Group og Volvo Group har nu oprettet joint venture selskabet Flexis SAS (SAS er en fransk selskabsform). Hver af de to koncerner vil investere 2,25 mia. kroner i projektet de næste tre år.
Allerede i oktober i fjor begyndte forhandlingerne om at forme et tættere samarbejde omkring produktion af elektriske varebiler – og nu er myndighedsgodkendelserne på plads.
Varebilerne – der skal opfylde behovet for effektiv bytrafik – skal bygges i Frankrig på en ny Software Defined platform (SDV) og dens dedikerede tjenester.
Ekstra investor
Med til at investere i det nye selskab er også logistikselskabet CMA CGM Group, som er mest kendt for rederivirksomhed.
Selskabet vil investere 900 mio. kr. gennem sin investeringsfond PULSE, der har til formål at fremme formindskelse af CO2 udslip (dekarbonisering) i logistikværdikæden. Fonden er på samlet 11,3 mia. kr.