Bilproducenten BMW Group i Bayern har netop indsat tre elektriske DAF VDL CF Electric lastbiler ind som interne reservedels-transportører i Regensburg.

Lastbilerne kører på 100 pct. grøn energi, og besparelsen i CO2 udslip pr. år vil blive på 94 tons – i forhold til den samme transport på en diesellastbil.

Det skriver det tyske transportfagblad Logistra.

Otte km pr. tur

To af de tre lastbiler kører på hver tur otte kilometer – hvilket er perfekt for en ellastbil. Det bliver til 30 ture pr. dag.

Der er tale om elektriske komponenter, der fragtes fra batteriproduktionen på fabrik 6.11 i Leibnitzstrasse til bilproduktionen på fabrik 6.10 i Herbert-Quandt Allee.

Den tredje elektriskelastbil kører en cirka tre kilometer lange rut fra et satellitlager til fabrik 6.10 og tilbage igen 30 gange om dagen. Den transporterer gulvpaneler til BMW-bilerne.

320 km hver arbejdsdag

Opladning sker desuden med 100 procent grøn strøm – på BMW’s egne ladestandere.

Sammenlagt tilbagelægger de tre ellastbiler 320 kilometer hver arbejdsdag – uden CO2-udledning – og med støjsvag kørsel.

“Ifølge undersøgelser genererer en elektrisk lastbil ca. ti gange mindre støjemissioner ved lave hastigheder på op til 60 km/t end et dieseldrevet tilsvarende køretø,” skriver Logistra.

De elektriske lastbiler støjer mindre end konventionelle diesellastbiler, og det er en fordel – for de er i drift næsten døgnet rundt med treholdsskift på på Regensburg-anlægget.

Udfordring med opladning

“Fordi køretøjerne konstant er i brug, er det ikke muligt at tilslutte dem til en ladestation i længere tid. Det gjorde det endnu vigtigere, at BMW har skabt en ladefacilitet ved hvert stop,” melder logistikgruppen hos BMW i Regensburg ud.

Parallelt med elbilerne blev der derfor installeret tre ladestationer med hver en ladekapacitet på 250 kilowatt.

250 Kilowatt pr. ladestander

To ladestandere er placeret ved siden af dockingdørene til produktionshallen i fabrikken 6.10, en ladestander er placeret i komponentanlæg 6.11. Hver ladestander på 250 Kilowatt.

På denne måde kan lastbilernes batterier “tankes” med grøn elektricitet fra vedvarende energikilder hver gang under lastnings- og aflæsningsprocessen.

E-lastbilerne og ladestationerne er leveret af logistikudbyderen Preymesser.

Logistikgruppen ser lige nu på muligheden for at udskifte andre diesellastbiler ud med el-lastbiler.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk