Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Franskmand skruer op

(Paris)

Renault har strammet op på deres store kassevogn Master – og givet den elektriske Master E-TECH lidt bedre præstationer.

De første kunder fik den allerede først på året i år, men først nu har vi prøvet den forbedrede franskmand på små veje nord for Paris – og der er ikke forskel på oplevelsen i forhold til den tidligere udgave. Bilen er letkørt og ganske kvik uden at imponere.

85 km længere rækkevidde

Bilen, der både sælges af Renault Group og Renault Trucks, har fået enkelte forbedringer – men det er især rækkevidden, der er værd at pege på som vigtig, og som vil øge kundernes interesse.

I stedet for at køre 119 km på en opladning ifølge WLTP, er tallet nu hævet til 204 km. Og de 85 km betyder øget anvendelse og mindre rækkeviddeangst hos chaufførerne.

Det betyder, at det dog fortsat kun er en transportløsning for byer og i den nære omegn – med mindre man kan sjatlade i løbet af dagen.

Master fra 1980

Master kom frem i 1980 og anden-udgaven anno 1997 blev tilmed Van of the Year for 1998. Anden udgave blev produceret fra 1997 til 2019.

For 36 år siden forsøgte fabrikken sig faktisk med en elektrisk prototype – men interessen hos kunderne var begrænset.

Men selv om der i dag især er fokus på eludgaven af Master, vil en dieseludgave holde mange år endnu.

Helt ny Master om få år

En helt ny Master og el-Master ventes i løbet af et par år, og den skulle både få endnu længere rækkevidde samt forbedret sikkerhedsniveau så som adaptiv fartpilot. Men også omkring digitalisering vil der ske en masse – ligesom omkring komfort.

Kan man ikke vente så længe på længere rækkevidde, vil der dukke en brintudgave op inden med en rækkevidde omkring 400 km – og tankning på få minutter.

Batteriet på Master E-TECH er nu på 52 kWh i stedet for tidligere 33 kWh. Drejningsmomentet er fortsat på 225 Nm. Elmotoren yder 57 kW. Man kan lade bilen op på fem timer ved en 7 kW wallboks i firmaet – med en hurtiglader tager opladningen 1,3 timer.

Brintudgave snart klar

I øvrigt fortsætter man med at sælge 33 kWh udgaven – ikke mindst fordi det er denne udgave, der ligger til grund for den kommende brintudgave.

Den 30 kW brændselscelle skal sidde i Renault Master H2-TECH 3,5-tons varevogn – både som kassevogn, chassis og som minibus.

Vi testede den opdaterede e-Master E TECH sammen med den helt nye Kangoo E TECH – og her mærker man tydeligt, hvor stor forskel der er på et ældre køretøj som Master og et nyt køretøj som Kangoo.

Design ikke ændret

Bl.a. er der tre indstillinger for rekuperation i Kangoo E TECH – men kun én i Master E TECH . Der er også langt mere støj fra elmotoren i Master end i Kangoo.

Men den ændrede teknik i den elektriske Master sikrer fortsat god acceleration og smidig kørsel, da der er moment fra 0 km/t. Komforten er rimelig – og der er jo fortsat god aflæggeplads i kabinen, Master har endnu en fordel – lav læssehøjde, og det har bl.a. gjort den populær som hestetransport.

Designet er ikke ændret, men den seneste Master kom jo også kun for tre år siden, hvor vi prøvede den i Portugal. Pandemien skubbede dansk lancering – men det skete så i sommeren 2020, og el-udgaven fulgte ved årsskiftet 2020/2021.

15 udgaver

Den nye Master Van E-TECH Electric fås i 15 forskellige versioner – mod tidligere seks. Den fås i tre længder og tre højder – med vægte på 3.1 tons, 3,5 tons og 3.8 tons.

Den elektriske Master har identisk lastvolumen som dets dieselfætter.

Inden længe vil Renault i øvrigt også være klar med den elektriske Trafic E-TECH, der faktisk skulle dukke op sidst på året.

E-udgave fra PVI

Master bygges på Renault Master-fabrikken i Batilly i det nordøstlige Frankrig. Men for e-udgaven leveres bilen videre til datterselskabet PVI, som bygger den om til elbil. Chassis-modeller leveres til opbyggere.

Renault købte tidligere det franske firma PVI (Power Vehicle Innovation), som er kendt for at ombygge diesellastbiler til el- eller naturgas køretøjer.

PVI skal være ansvarlig for udviklingen og udbygningen af strategien for elektriske køretøjer hos Renault og alliancepartnere.


Faktaboks – Renault Master E-Tech kassevognm L2H2:

El-motor: 57 kW (76hk)
Moment: 225NM.
Batteri: 52 kWh.
Rækkevidde: 204 km
Topfart: 80 km/t.
Opladning vekselstrøm (AC): 7 kW.
Opladning jævnstrøm (DC): 22 kW:
Type opladning:16A
Batteri garanti: 8 år/160.000 km.(min 70 pct.)
Akselafstand: 3.682 mm.
Varerum: 10.8 kubikmeter.