Nu udvider Land Rover deres Defender program – igen. Det begyndte med 110 tommer udgaver, så fulgte 90 tommer udgaver – og så Van udgaverne ”Hard Top.” Og nu følger 130 tommer udgaverne så.

Hard Top som Van byggede på 110 tommer udgaven – og den har en fast adskillelse til varerummet fra kabinen – og tre aflæggerum under gulvet i varerummet.

Herhjemme har en del kunder valgt at ombygge personbilsudgaverne – for at få mere luksus og en lettere adskillelse mellem kabine of varerum. Også selv om det beskatningsmæssigt var en fordel at købe fabrikkens egen N1-varebil.

Hard Top forbedringer

Sammen med den nye 130 tommer model, lancerer fabrikken også Hard Top-forbedringer. Den mest robuste Defender Hard Top 90- og 110-serie i varevognsmodel er nu udvidet og fås som X-Dynamic- og X-modeller.

Land Rover Defender i nyeste aftapning har allerede vakt begejstring rundt om i verden – og ikke kun som deltager i seneste James Bond film ”No time to die” (selv om det var skurkenes bil).

Den vækker begejstring, fordi bilen med sin nye drivline igen kunne indtage Europas landeveje – som sluttede i 2016 for forgængeren, da euro- og andre miljønormer satte en stopper for salget.

2.800 liter varerum

Den nye Defender 130 har forlænget karrosseri og mere kabineplads – med plads til otte ombord med sæder i fuld størrelse. Hvis man vælger personbilsudgaven.

Vælger man at ombygge den, får man et kæmpe varerum på cirka 2.800 liter – og bilen kan trække en trailer på tre tons (med bremser).

Bilen har altid luftaffjedring – og man kan vælge 4-zoners klimaanlæg, 11,4 tommer touchscreen, ægte lædersæder, ægte egetræsliste på instrumentbrættet, to stk. panorama-soltag, Matrix LED lygter, 20 tommer alufælge og tonede ruder.

Større frihøjde

Den nye Defender 130 fås med S, SE-, HSE-, X-Dynamic- og X-specifikationer samt som First Edition.

Defenders silhuet er elegant forlænget med 340 mm bagtil for bedre kabineplads på alle tre sæderækker uden at gå på kompromis med dens terrænegenskaber.

Land Rovers ingeniører har gjort bilens frihøjde større for at forbedre bilens terrænegenskaber, og det giver en frakørselsvinkel på 28,5 grader.

Over The Air

Tagbøjler i Narvik Black er monteret som standard, mens bilen også fås med Defenders komplette udvalg af eksteriørtilbehør, inklusive Explorer-, Adventure-, Country- og Urban-pakkerne.

Eksteriørfinishen er en udvidelse af Bright Pack med bundskjold for og bag i farven Noble Chrome, suppleret med nederste kofanger- og hjulkasseudvidelser i farven Gloss Black.

Den buede glasgrænseflade giver hurtig funktionalitet og reagerer, så snart bilen startes, med en enkel menustruktur og Software Over The Air-funktionalitet, så den altid er opdateret.

Intelligent firehjulstræk

Hver Defender 130 byder på Land Rovers intelligente firehjulstræk (iAWD) og et 8-trins ZF-automatgear som standard. iAWD-teknologien styrer drivlinjen og kraftfordelingen mellem for- og bagakslen og optimerer effektiviteten på vejen og terrænegenskaberne efter behov.

Bilen har som nævnt elektronisk luftaffjedring med Adaptive Dynamics og Land Rovers avancerede Terrain Response-system, der giver fornemme terrænegenskaber.

Det elektroniske luftaffjedringssystem giver mulighed for op til 430 mm vandring med 71,5 mm ekstra løft foran (73,5 mm bag) i terrænhøjde for at gå fri af forhindringer og hjælpe under kørsel i vand – Defender 130 kan køre igennem en vadedybde på op til 900 mm.

Mange drivliner

Defenders terrænegenskaber styres af Land Rovers Terrain Response-system, som giver føreren mulighed for at finjustere køreoplevelsen til ethvert terræn via touch-skærmen.

Defender har en vridningsstivhed på 25 kNm/grad, der er tre gange stivere end traditionelt konstruerede karrosserirammer, og den er udstyret med grundlaget for den helt uafhængige luftaffjedring, 2-trins-transfergearkassen og det intelligente firehjulstræk.

Defender 130 fås med et udvalg af elektrificerede drivlinjer, herunder de 6-cylindrede P300 og P400 mild hybrid Ingenium-benzinmotorer og de 6-cylindrede D250 og D300 Ingenium-dieselmotorer.

Benzinmotorer:

P300 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 300 hk, 470 Nm moment ved 1.500-4.250 o/min.
P400 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 400 hk, 550 Nm moment ved 2.000-5.000 o/min.

P300 leverer en ydelse fra sin 3,0-liters 6-cylindrede Ingenium benzin-drivlinje og accelererer fra 0-100 km/t på 8,0 sekunder. P400 når 0-100 km/t på 6,6 sekunder.

Dieselmotorer:

D250 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 250 hk, 600 Nm moment ved 1.250-2.250 o/min.
D300 – 3,0-liters 6-cylindret, MHEV, 300 hk, 650 Nm moment ved 1.500-2.500 o/min.

Ingenium-dieselmotorerne leverer forbedret moment, smidige reaktioner og godt brændstoføkonomi samt en acceleration fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder for D300. D

250 leverer ydelse med 250 hk og et moment på 600 Nm fra dens 6-cylindrede drivlinje og kan accelerere fra 0-100 km/t på 8,9 sekunder.

Fakta Defender 130:
Akselafstand 3.022 mm
Venderdiameter (kantsten) 12,84 m
Udhæng foran 845 mm
Udhæng bagtil 1.491 mm
Tilkørselsvinkel 37,5 grader
Frakørselsvinkel 28,5 grader
Rampevinkel 27,8 grader
Frihøjde 290 mm
Maksimal vadedybde 900 mm
Maks. anhængervægt 3.000 kg
Priser: Ikke oplyst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk