Af Anders Karlsson
(MAGDEBURG)
Vi var med på motorvejen A 14 udenfor Magdeburg i Tyskland for nylig, da de første offentlige tests med en selvkørende lastbil blev gennemført af Daimler/Mercedes-Benz.
Det handler om et 40-tons vogntog med Mercedes-Benz Actros som trækker. Konceptet, som går under navnet Future Truck 2025 er en helautomatisk lastbil med et ”Highway Pilot”-system.
Det indebærer, at køretøjet kan køre af sig selv med hastigheder up til 85 km/t. Chaufføren kan dermed sysle med andre gøremål i førerhuset – samtidig med, at køretøjet kører automatisk afsted.
Stort presseopbud
Daimler/Mercedes-Benz gennemførte en testkørsel forleden for 350 fagjournalister både fra Europa og fra andre verdensdele. Desuden var der repræsentanter for myndigheder, den tyske regering og delstatsregeringen Sachsen-Anhalt.
Magdeburg-motorvejen er under konstruktion og er endnu ikke åben for normal trafik.
Radarudrustning og sensorer på lastbilen arbejder sammen for at føre køretøjet automatisk frem i den rigtige retning. Sammen med systemer som Fleetboard og PPC, som informerer om topografien, kører ”Highway Pilot-systemet” til chaufførens planlagte distination.
Kamerastyret
Teknikken bag den selvkørende lastbil er et antal kameraer, som holder styr på alt, som hænder i trafikmiljøet rundt om køretøjet. Data fra kameraerne lagres i computeren, som findes i lastbilen, hvor der også er information fra det trådløse netværk, som lastbilen er koblet op på. Her bearbejdes alle data.
Formålet med systemet er at reducere antallet af ulykker – men chaufføren skal fortsat være om bord. Han skal stå for den endelige kontrol over køretøjet, og han kan som helst gå ind og overtage – og køre manuelt. Det nye system skal også aflaste chaufføren. En mere udhvilet chauffør udgør en mindre sikkerhedsrisiko på vejene.
Ifølge Mercedes-Benz medfører systemet desuden at brændstofforbruget og dermed CO2 udslippet mindskes.
Højner chauffør-status
Fabrikken mener, at dette avancerede system kommer til at højne chaufførens status,
Chaufføren bliver mere end bare en chauffør. Han kan udføre mere end en chauffør kan gøre alene.
Det gælder også andre transport-administrative opgaver, kontakt med kunder og kontakt med værksteder og terminaler – fra i førerhuset, mens lastbilen bevæger sig afsted.
Den selvkørende lastbil er med på IAA transportmessen i Hannover i september som et fremtidsstudie.
Andre køretøjer som statister
Ved premieren på den lukkede motorvej var der også andre typer køretøjer, som indgik i testen – som statister – for at demonstrationen skulle blive så virkelighedstro som muligt.
Den selvkørende lastbil skulle klare situationer som vejarbejde, kødannelse, vejbaneskift og give plads til redningskøretøjer – uden at lastbilschaufføren behøvede at gribe ind.