Efteråret er på vej med byger og våde veje
Er bilen og varebilen klar til udfordringerne, ellers risikerer man at skøjte rundt i vandpytterne- og ikke kan starte om morgenen – eller man kan stå i vejkanten med en punktering.
Giv bilen den helt store tur, så man er beredt på både vejr og veje. Her har vi hentet gode råd hos Bridgestone-importøren.
Gå bilen grundigt igennem
Allerførst er det en god idé at kigge bilen grundigt igennem i dagslys.
Er der kommet skader i sommerens løb, som du ikke har opdaget? Skader som har betydning for din sikkerhed og bilens værdi.
Det kan være begyndende rust, stenslag eller små sprækker i lygterne, så der trænger fugt ind, og de ikke virker.
Huskeliste:
1. Tjek at alle lygter virker, også blinklys, bremselys og stoplys.
2. Tjek vinduesviskerne – er gummiet stadig helt? Ellers er det nemt at skifte selv. Vejsnavs og salt stiller store krav til vinduesviskerne.
3. Vask bilen og giv den en voksbehandling
Snavs og salt samler sig i kroge og sprækker og holder på fugten. Det skal man have fjernet, så bilen ikke ruster. Det er ikke nok at køre i vaskehallen – skal man have det hele væk, kommer man ikke udenom en håndvask og en undervognsvask.
Brug masser af vand og sprøjt ind i hjulkasser og panelkanter og bag gummilister for at fjerne snavs og salt. Brug derefter en blød børste eller en svamp rundt om blinklys, nummerplade, døråbninger, håndtag og ved bagklappen og vask fælgene. Tør grundigt efter med et vaskeskind. Overvej om det er tid til en rustbehandling. Gå lakken grundigt igennem og foretag en voksbehandling eller lakforsegling.
4. Så skal der smøres. Smør viskearmen, alle hængsler, anhængertrækket og brændstofklappen og brug låseolie til alle låse – især dem, du ikke bruger. Og smør gummilisterne i dørene med silikone.
5.Tjek dækkene godt igennem; sommerdækkene inden de skal gemmes væk og vinterdækkene inden de monteres – er de slidt eller skadet? Mål dækmønster og dæktryk. Kan de klare en sæson mere eller skal man til at se på nye dæk.
Lovkravet til mønsterdybden er 1,6 mm, men teknisk chef ved Bridgestone, Jesper Sørensen, anbefaler en mønsterdybde på mindst tre millimeter for sommerdæk, så der er sikkert vejgreb på våde vej, mens vinterdæk bør have fire millimeter for at sikre vejgreb på alle typer vinterveje.
Nu man er i gang med hjulene, så skal man tjekke reservehjulets dæktryk og dækmønster. Hos Bridgestone kan man få et DriveGuard dæk, der kan køre videre efter en punktering, uden man mærker det – 80 kilometer med 80 km/t. Det var måske værd at overveje, så man helt slipper for at skulle bruge reservehjulet?
6. Kontroller bremserne. Foretag en bremseprøve på en øde vej og se, om bilen bremser lige. Bremselængden må max være seks meter, når man kører 30 km i timen. Tjek om bremseforstærkeren virker. Træd bremsen helt ned med slukket motor. Når bilen startes, skal man kunne trykke bremsepedalen længere ned.
7. Støvsug bilen i alle kroge og tør alle flader af med en fugtig klud eller et vinyl-plejemiddel. Brug en fnugrulle til sæderne. Vask ruderne og poler efter med en smule sulfo indvendig – det afhjælper også dug.
8. Ventilationsanlægget kan gemme på bakterier og skimmelsvamp fra snavs, der rådner i systemet. Afstøv ventilationsdyser og gitre med en pensel og spray eventuelt med en rensende luftart, mens bilens aircondition kører på recirkulation.
9. Tjek sprinklervæske, bremse- og kølervæske – husk den skal være frostsikret – og efterse luftfiltre, oliefiltre og kølerslanger. Skift olie på bilen, så motoren er klar til de kolde morgener.
10. Kontroller batteriet – kulden tager hårdt på det. Vil man gøre øge batteriets levetid, kan man tage kabelskoene af og give det en grundig opladning.
Vinteren kræver et ekstra stort strømforbrug til lys, elruder, ventilation, sædevarme og vinduesviskere. Når du kører med et fuldt opladet batteri, er du sikker på at kunne starte også på de kolde vintermorgener. Smør til sidst polerne med fedt.
Det kan lyde som et stort arbejde, men det er en rigtig god idé at give bilen den helt store tur, så er man beredt til både mørke, regnvejr og våde veje. Og en ekstra bonus oveni: Holder man sin bil, holder den sin værdi meget længere.