Luksusbiler i fremtiden vil blive elektrificerede – måske som rene batterielektriske biler eller brint-biler. Det kræves fra politikere i hele Europa.
Og når udfordringen til tilstrækkelig ladekapacitet og brintfyldestationer er løst – og rækkevidden på bilerne bliver lang nok – kan det blive spændende.
Men der skal også gøres noget ved trailervægten – for på det punkt halter det for de fleste elbiler.
Det gælder måske i endnu højere grad for erhvervsbiler, hvor vi tidligere så store Van-salgstal for store SUV modeller med dieselmotor.
Svært med trailer
Vi har kikket på én af de mest solgte luksus-elbiler – Audi Q4 e-tron 40 – som med sit store 82 kWh batteri præsterer en rækkevidde på 509 km helt nøjagtigt i gennemsnit ifølge de officielle WLTP tal.
Men batteriudgaverne har som antydet lidt svært ved at trække afsted med trailer plus Bobcat. For trailervægten er kun ét tons, hvor en kraftig diesel-SUV som Q7 og Q8 trækker op mod 3,5 tons.
Og fuldt lastet er rækkevidden i elbilen tilmed begrænset. Det gælder også dieselbilen, men det betyder mindre, når rækkevidden ikke er et problem.
Attraktiv pris
Q4 e-tron i den testede 40-udgave med baghjulstræk fås som personbil fra 385.000 kroner – det vil sige godt 300.000 kroner eksklusive moms. Her koster de nævnte diesel-SUV’er jo over en million kroner.
For 385.000 kroner inklusive normal afgift kan man til sammenligning få en diesel-SUV som Audi Q2 TDI med lidt ekstraudstyr.
Uden nævneværdig afgift på de dyre SUV-elbiler, er der indtil videre dog langt imellem Van’s – da man kun sparer momsen.
Kræver grønne biler
Men trenden bliver, at virksomheder ud over fabriksbyggede el-varebiler også vil få plads til disse mere luksusprægede Van’s – i takt med, at eksempelvis kommuner kræver grønne biler af deres leverandører.
Vores Q4 Attitude udgave var tillige specificeret med S-udstyr så som sportssæder og 20 tommer alufælge – til ca. 30.000 kr. ekstra.
Attitude udgaven koster også 30.000 kroner mere end basisudgaven til 350.000 kr som personbil. Så det løber op.
Adaptiv fartpilot i topmodel
Men så får man bl.a. adaptiv fartpilot, elektrisk bagklap, el-spejle, bakkamera, klimaanlæg og parkeringsassistent – og især førstnævnte er et must for sikkerheden.
Ekstra i bilen var navigation, 360 grader around view monitor og læder/stof sæder (der skulle betjenes manuelt).
Med varmepumpe
Q4 byder også på head up display, 10,1 tommer touchscreen, klimaanlæg, LED lygter, linjevogter, skiltegenkendelse og nødbremse. VI skal også nævne varmepumpe, som hjælper på forbruget.
Dertil er der bag Audi-ringene gemt sensorer til assistentsystemerne.
Det det er en grøn bil er interiørets stof produceret af 50 pct, gamle plastflasker – faktisk 26 stk. halvanden liters flasker. Tillige sikrer bilens spoilersæt ekstra op mod 14 km rækkevidde.
1.490 liter varerum
Som Van vil man få et varerum på 1.490 liter med et ekstra rum under gulvet, der passer til ladekablerne – for der er ikke et aflæggerum fortil (kaldet frunk), som mange konkurrenter har – og faktisk også større e-tron udgaver.
Plus er også handskerumslås. Læssehøjden på 78 cm er dog ret høj.
Sports-affjedring
Selv om Audi lover 509 km. rækkevidde, så stod der kun 323 km rækkevidde (98 pct.) – men det var også få graders varme udenfor bilen. Til gengæld var bilen god til at samle strøm op ved opbremsninger – takket været kraftig B-funktion.
Sportsudgaven (S-Line), som vi kørte i, har sportsaffjedring, som giver bedre vejgreb. Her hjælper de tunge batterier i bunden af bilen også. Der er 5-link ophængt bagaksel, der er med til at give den sporty opsætning af affjedringen.
Let at betjene
Bilen er let at betjene – med knapløsninger til klimaanlæg og sædevarme – men styretøjet var lidt mere følsomt end f.eks. ID.3, som vi tidligere har prøvet – og ikke helt så præcist. Den adaptive fartpilot var også ret følsom overfor parkerede biler.
Man sidder godt i sportssæderne med højdejustering – bag læderrattet, der fladt både i top og i bund.
Her er der så monteret en masse knapper, så bilen kan betjenes uden at man slipper øjnene fra vejen. Knapperne er riflede, so man kan kende dem fra hinanden. Men det kræver tilvænning.
Jævne præstationer
Bilen er på 204 hk og med et moment på 310 Nm – og drives af et 82 kWh batteri. Den er ikke den hurtigste luksus-elbil, men 8,5 sekunder til 100 km/t og topfart på 160 km/t er vel godkendt.
Den kan lade med op til 125 kW – ved en lynlader – eller 11 kW ved en wall-box.
—
Fakta Audi Q4 e-tron 40 Attitude:
Elmotor: 1/baghjulstræk.
Ydelse: 204 hk.
Moment: 310 Nm.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Rækkevidde snit WLTP: 509 km.
Batterikapacitet max: 82 kWh.
Forbrug: 183 Wh/km.
Ladeeffekt AC/DC: 11 kW/125 kW.
Læssehøjde: 780 mm..
Totalvægt: 2.640 kg.
Køreklar vægt: 2.199 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.000 kg.
Akselafstand: 2.760 mm.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Fabriksgaranti: 2 år.
Batterigaramti: 8 år/160.000 km.
Pris testbil hvide plader: 384.990 kr.
Pris Van eksl. moms: ca. 300.000 kr.