Dachser, én af Europas store logistik-koncerner, vil bl.a. satse på brintdrevne lastbiler i fremtiden.

Brintlastbiler er ikke så langt i deres udvikling som ellastbiler, så foreløbig er planen, at Dachser vil tage yderligere 50 ellastbiler i brug på de europæiske veje inden udgangen af 2023.

Det er en flot udmelding, når man ved, at ellastbiler koster tre-fire gange mere end diesellastbiler.

Alle typer af køretøjer

Også firmaets flåde af 1.000 firma- og servicekøretøjer er der tænkt på i planen – og desuden vil man investere i opladningsfaciliteter rundt om i Europa.

Men sideløbende vil Dachser altså fortsætte arbejdet på en række pilotprojekter med henblik på at udvikle og teste brintdrevne lastbiler baseret på brændselscelleteknologi.

Det er Dachsers mål at have brintdrevne køretøjer fra en række producenter i drift i sit netværk senest i begyndelsen af 2023.

Bærende element

“Den eneste måde, transportsektoren kan opfylde det globale samfundslangsigtede mål om nul emissioner (red: ved køretøjerne) på, er ved at bruge nul-emissionskøretøjer. Derfor udgør disse køretøjer et bærende element i vores egen klimabeskyttelses-strategi,” siger Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser.

På nuværende tidspunkt anvender Dachser primært elektriske køretøjer til leverancer i byer inden for sit stykgodsnetværk.

I Europa benytter man dagligt elektriske ladcykler og frem for alt elektriske køretøjer med en totalvægt på op til 7,5 tons – bl.a. Daimlers Fuso e-Canter.

eActros i forsøg

I tungere vægtklasser findes der stadig kun meget få fuldelektriske produktionskøretøjer. På nuværende tidspunkt er det eneste køretøj af denne type, som Dachser anvender, en
forproduktions-model af Mercedes-Benz eActros med en totalvægt på 19 tons.

Den kører i tyske Stuttgart som led i et innovationspartnerskab med Daimler.

De 50 ellastbiler handler om både tunge elektriske køretøjer og sættevognstrækkere fra en række producenter – enten gennem direkte køb eller i samarbejde med transportpartnere.

Betaler sig på lang sigt

“Vi integrere dem så effektivt som muligt i vores transportprocesser. Vi ser det som investeringer i fremtiden, der vil betale sig på lang sigt,” forklarer Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics hos Dachser.

Dachser vil i år udvide vores brug af nulemissionslastbiler til regional transport og især fast rutekørsel.

”Vi påtænker også at bruge batteridrevne køretøjer til at flytte veksellad og sættevogne med ved vores afdelinger,” siger Alexander Torn.

Gradvis overgang

Når det gælder personbiler, vil brugerne kunne vælge mellem forskellige modeller fra en række producenter.

Men da der endnu ikke findes fuldelektriske køretøjer med de tekniske specifikationer, der kræves til alle brugerprofiler, vil denne overgang ske gradvist, og eftersom leveringstiderne desuden er meget lange i øjeblikket, kan den kortsigtede efterspørgsel ikke opfyldes lige nu.

For medlemmer af Dachsers bestyrelse vil overgangen til elbiler dog være fuldført i år.

180 kW hurtiglade-stationer

Sideløbende vil man sikre tilstrækkelig med ladepunkter ved afdelingerne, men der er også planer om at etablere mere end 40 hurtigladestationer til lastbiler, hver med en ladeeffekt på 180 kW.

Alle disse ladepunkter skal levere grøn elektricitet, som enten købes eller produceres af selskabets egne solcelleanlæg.

Om Dachser:

Dachser er en familieejet virksomhed, der tilbyder transportlogistik, lagerservices og kundespecifikke services inden for to forretningsområder: Dachser Air & Sea Logistics og Dachser Road Logistics.

Med næsten 31.000 medarbejdere på 387 faciliteter over hele verden, opnåede Dachser i 2020 en samlet nettoomsætning på 5,6 milliarder euro.

Samme år håndterede logistikleverandøren i alt 78,6 millioner forsendelser med en samlet vægt på 39,8 millioner tons. Dachser er repræsenteret med egne datterselskaber i 42 lande.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk